TomTom | Waarom de korte termijn niet belangrijk is
Volgende week woensdag zal TomTom de cijfers over het derde kwartaal presenteren. De resultaten in de eerste helft van het jaar waren niet om over naar huis te schrijven. Op een omzet van €254,9 mln verloor de navigatiespecialist €124,8 mln. Dat komt voor een groot deel door de hoge onderzoeks- en ontwikkelingskosten. TomTom steekt veel geld in het ontwikkelen van digitale kaarten voor de zelfrijdende auto.
Zelfrijdend
De mogelijke toekomstige rol van TomTom bij de zelfrijdende auto is meteen een belangrijke reden voor de huidige beurswaarde van het bedrijf (ongeveer €875 mln). Als tientallen miljoenen zelfrijdende auto’s wereldwijd de HD-kaarten van TomTom gaan gebruiken, kan dat een flinke omzet genereren. Het is echter allerminst zeker dat TomTom een dergelijke rol in de sector zal kunnen spelen. De sector telt namelijk een aantal sterke spelers.
Een van de grootste in de sector is Waymo. Dit bedrijf, waar Alphabet grootaandeelhouder van is, maakt zelf digitale kaarten en dat geldt ook voor taxidienst Uber. Beide bedrijven hebben grote financiële armslag, en daar komt nog bij dat het lang niet duidelijk is hoe de markt voor zelfrijdende auto’s er precies uit gaat zien. Hoeveel autoproducenten zullen er bijvoorbeeld de transitie overleven? En welke?
Succes
Dat wil echter niet zeggen dat TomTom geen succes kan behalen. Bedrijven kunnen (en willen) niet alles zelf doen. Het inschakelen van een specialist als TomTom kan uiteindelijk beter uitpakken dan het zelf maken van kaarten. Ook is het goed denkbaar een aantal partijen voor het gebruik van eigen kaarten zal kiezen, maar dat andere de voorkeur geven aan kaarten van externe partijen als TomTom. Tot slot is het ook nog mogelijk dat een bepaalde partij TomTom overneemt om de HD-kaarten in huis te halen.
Advies TomTom
Op korte termijn kunnen de resultaten van de lopende activiteiten voor koersschommelingen zorgen. Op de lange termijn zal de mate van succes op de markt voor zelfrijdende auto’s echter de koers van het aandeel bepalen. De hoop hierop verklaart ook de waardering van het aandeel. Kijken we alleen naar de huidige resultaten, dan is het aandeel duur. Aandeelhouders kunnen echter een fors rendement maken als het bedrijf slaagt in zijn missie. Lukt dat evenwel niet, dan is het de vraag wat er nog aan waarde voor aandeelhouders overblijft. Maar rendement zonder risico bestaat niet. Ik handhaaf het houdadvies.
In de komende jaren kan TomTom erin slagen om omzet (en winst) te halen uit nieuwere bronnen zoals de HD-kaarten. Ook is het mogelijk dat de investeringen afnemen omdat bepaalde aanloopkosten niet meer terugkeren. De financiële positie is op dit moment geen reden voor zorg bij beleggers, maar de ontwikkeling ervan is wel iets om in de gaten te blijven houden.