Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 21 okt 2020 09:20

Procter & Gamble dendert door

0 0 Leestijd ongeveer

De jaarcijfers maakten al duidelijk dat Procter & Gamble een productenpakket heeft dat geschikt is voor deze coronaperiode. Uit de eerstekwartaalcijfers bleek dat andermaal.

Het Amerikaanse Procter & Gamble, fabrikant van huishoudelijke producten, kende een flitsende start van het nieuwe boekjaar 2020/21. De eerstekwartaalomzet steeg met 9%, naar $19,3 mrd, en de autonome groei steeg met eenzelfde percentage. Bovendien slaagde het bedrijf erin de kosten en de herstructureringen goed onder controle te houden. Daardoor steeg het operationeel inkomen (ebit) met 23% tot bijna $5,3 mrd. Dit was vooral te danken aan productiviteitswinst en lagere inkoopkosten. Wel verkocht Procter & Gamble een wat ongunstiger productmix.

Groei over breed front

Alle divisies droegen stevig bij aan de autonome omzetgroei (groei zonder acquisities, desinvesteringen en wisselkoerseffecten), waarbij de producten voor Baby, Feminine & Family Care met een groei van 4% het minst goed presteerden.

De groei wordt in belangrijke mate veroorzaakt door het sterk toegenomen aantal thuiswerkers als gevolg van de coronapandemie. De divisie Beauty (+7%) profiteerde van de grotere behoefte aan hygiëne (handen wassen en ontsmetten) en, samen met de divisie Grooming (+6%), van een grotere vraag naar (huidverzorgings)producten voor vrouwen. Bij de mannen daalde de omzet van Grooming verder. De grote stijgers waren de divisie Health Care (+12%) en Fabric & Home Care (+14%), opnieuw vooral vanwege coronagerelateerde oorzaken.

Winst en advies Procter & Gamble

De nettowinst steeg met 19%, tot $4,3 mrd. De groeicijfers waren voor het bedrijf reden om de verwachtingen voor het hele jaar naar boven bij te stellen. De autonome omzetgroei moet nu op 4 tot 5% uitkomen, in plaats van de eerder begrote 3 tot 4%. De nettowinst per aandeel (het kerncijfer) gaat van 3 tot 7% naar 5 tot 8% omhoog ten opzichte van de $5,12 van 2019/20.

Het bedrijf denkt voorts $15 mrd tot $17 mrd aan kasmiddelen uit te keren aan de aandeelhouders: $8 mrd aan dividend en $7 mrd tot $9 mrd  in de vorm van terugkoop van aandelen. Dat laatste bedrag was eerder nog $6 mrd tot $8 mrd, en deze verhoging verklaart deels de opgeschroefde prognose voor de winst per aandeel.

De groeicijfers van Procter & Gamble zijn dermate hoog dat ik bij een k/w van 26,8 zonder terughoudendheid mijn koopadvies herhaal.

Eerstekwartaalcijfers
In € mln 2020/21 2019/20
Omzet 19318 17798
Operationeel resultaat 5281 4290
Nettowinst 4308 3617

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ