Vinci | Een verloren jaar
Het Franse bouw- en concessiebedrijf Vinci is hard geraakt door de coronacrisis. De passagiersaantallen bij de luchthavens zijn fors teruggelopen en ook de tolwegen worden minder gebruikt. Deze concessies vertegenwoordigen bijna 70% van de ebitda. De bouwtak is vooral actief met bouw en onderhoud van infrastructuur en industriële installaties. Hier zorgde de virusuitbraak voor vertragingen en extra kosten.
Na de lockdowns op de Franse thuismarkt en in andere landen in het tweede kwartaal zijn de activiteiten in de zomermaanden weer aangetrokken. De omzet is in het derde kwartaal op vergelijkbare basis gedaald met 6,7%. Daarmee viel de krimp minder sterk uit dan in het tweede kwartaal (-17%). Over de eerste negen maanden is de omzet uitgekomen op €30,8 mrd, een afname van 12% vergeleken met dezelfde periode 2019. Winstcijfers zijn niet verstrekt.
Significante winstdaling Vinci
Het herstel bij de tolwegen was in het derde kwartaal zwakker dan verwacht, met een autonome volumedaling van 4,3%. Weinig verrassend lieten de passagiersaantallen bij de luchthavens nog nauwelijks herstel zien: de volumes kachelden hier met 79% achteruit. De bouwdivisie deed het een stuk beter en boekte slechts een lichte omzetdaling. Het orderboek bleef vrijwel stabiel, ondanks vertragingen bij kleinere projecten bij Franse gemeenten.
Vinci herhaalt echter de verwachting voor geheel 2020 van een significante winstdaling. De verkeersvolumes op de autowegen dalen zoals eerder voorzien met 15-20%. Voor de luchthavens wordt nu gerekend op een passagiersafname met circa 70%, tegen een eerdere prognose van circa 65%. Het bestuur vertrouwt er nog steeds op dat de winst volgend jaar zal opveren, maar het niveau van 2019 (€5,82 per aandeel) zal nog niet worden gehaald. Een voordeel is dat de luchthavens van Vinci vooral op toerisme zijn gericht, want ook als er een vaccin beschikbaar is zal het zakenverkeer waarschijnlijk minder snel aantrekken.
Advies
Vinci staat er financieel goed voor en zal deze crisis doorstaan. Ik verlaag de winsttaxatie voor 2021 naar €5,05 per aandeel en handhaaf bij een bescheiden k/w van 14 het koopadvies.
Omzet na drie kwartalen | ||
In € mln | 2020 | 2019 |
Concessies | 4515 | 6493 |
Bouw | 25.990 | 28.073 |
Totaal | 30.778 | 34.857 |