SEB | China en online verkopen van levensbelang
De omzet van SEB over de de eerste negen maanden van 2020 kwam uit op €4,71 mrd, tegen €5,11 mrd in 2019. Het operationel resultaat daalde van €407 mln naar €324 mln. Voor heel 2020 rekent SEB, bekend van merken als Moulinex en Tefal, op een omzetdaling van 5 tot 6%. In het derde kwartaal was er, met uitzondering van de professionele markt, omzetgroei in alle regio’s t.o.v. 2019. SEB behaalt 90% van zijn omzet op de consumentenmarkt. De met 10,5% van de omzet kleine zakelijke divisie (o.a. koffiemachines WMF) heeft nog altijd last van Covid-19 nu veel horeca gesloten is. De omzet daalde hier in Q3 met 39,4%.
SEB blijft koopwaardig
Daar staat een sterke groei van online verkopen van kleine huishoudelijke apparatuur tegenover, met een hoofdrol voor China, dat goed is voor 28% van de omzet van SEB. In China wordt inmiddels 65% van de omzet online gerealiseerd en ook in Europa (37% van de omzet) verdubbelde de online omzet. Met name dankzij China blijft SEB koopwaardig voor de lange termijn.