Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Tip van de Week Hildo Laman, 29 okt 2020 14:20

Vroeg instappen bij startup elektrische auto’s

0 0 Leestijd ongeveer

In de Verenigde Staten is er nu een kans om op de beurs te investeren in een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s. Het is een belegging die enorme winst kan opleveren, maar wees gewaarschuwd: het risico is navenant.

Er zijn vele jonge bedrijfjes actief in de markt voor elektrische voertuigen. Een van de nieuwe bedrijven met een interessante aanpak is Canoo. Deze onderneming is in 2018 opgericht door een aantal mensen afkomstig van grote autoproducenten als BMW en Volkswagen. Er werken nu ook voormalige medewerkers van bijvoorbeeld Tesla en Ford.

Skateboard

Het concept van Canoo gaat uit van een module die het ‘skateboard’ wordt genoemd. Dit is een platte wagen waar alles in zit om te kunnen rijden: de batterijen, besturingssysteem, de wielen et cetera. Op dit skateboard kan een cabine of carrosserie gebouwd worden waardoor een auto ontstaat. Dat kan een personenauto zijn, maar ook een bestelbusje of een sportauto. Het skateboard zou ook kunnen worden gebruikt voor het fabriceren van auto’s van andere merken. Het huidige prototype is niet zelfrijdend, maar kan eenvoudig zelfrijdend gemaakt worden als die technologie eenmaal geïntroduceerd wordt door andere partijen. Canoo werkt zelf niet aan deze technologie.

Abonnement

In 2022 wil Canoo de eerste voertuigen aan klanten kunnen leveren. Dat zullen personenauto’s zijn. (Op YouTube staat een video waarin komiek, presentator en autoliefhebber Jay Leno een proefrit maakt in het prototype.) Een jaar later, in 2023, moet een bestelwagen volgen. Canoo zal uitsluitend met een abonnementenmodel werken. Dat wil zeggen: de klanten leasen de auto, maar het contract kan wel op elk moment stopgezet worden. Ingeleverde auto’s worden door het bedrijf opgefrist en vervolgens weer voor andere klanten ingezet. De productie van de voertuigen wordt uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven. Dat heeft voordelen, zoals het niet hoeven investeren in een fabriek. Maar er zijn ook nadelen. Zo zal bijvoorbeeld de winstmarge van de fabrikant betaald moeten worden.

Omzet

Canoo haalt nu al een bescheiden omzet uit ‘engineering services’. Een voorbeeld van zo’n service is de samenwerking met Hyundai om elektrische modellen voor het Koreaanse merk te ontwikkelen. Volgend jaar moet de omzet uit engineering services $120 mln bedragen. Met de eigen auto’s zal op zijn vroegst in 2022 omzet gehaald worden. In 2023 hoopt het bedrijf al een omzet van $800 mln te halen. Vooral dit laatste getal is natuurlijk een schatting waar veel onzekerheid aan kleeft.

Aandeel

Canoo is op dit moment niet beursgenoteerd, maar de bedoeling is dat dit jaar nog een notering wordt verkregen via een SPAC, een Special Purpose Acquisition Company. Dat is eigenlijk een zak geld met een beursnotering, maar zonder activiteiten. De activiteiten van Canoo worden in de SPAC ondergebracht. Canoo krijgt de zak geld, ongeveer $600 mln, waarmee het de nodige investeringen kan doen. De SPAC verandert daarna in een gewoon aandeel Canoo. De SPAC is in dit geval de Hennessy Capital Acquisition Corp IV (fondscode HCAC). Wie dus nu HCAC koopt, zal als alles goed gaat binnenkort aandeelhouder Canoo zijn. Hennessy heeft drie keer eerder een dergelijke transactie afgerond. In Nederland is CM.com via een SPAC naar de beurs gegaan.

De waarde die nu aan Canoo wordt toegekend door beleggers is ongeveer $2,5 mrd. Dat is ruim twintig maal de verwachte omzet van volgend jaar. Daarmee wordt al een voorschot genomen op de mogelijke groei.

Risico’s

Een belegging in Canoo is eigenlijk een durfinvestering in een startup. In zo’n vroeg stadium investeren kan grote winsten opleveren, maar er kleven ook grote risico’s aan. Om te beginnen is de concurrentie in de markt voor elektrische auto’s groot. Het ligt in de lijn der verwachting dat vele bedrijven niet zullen slagen, met bijbehorende verliezen voor de eigenaren. Het ontwerp van Canoo is praktisch en goedkoop, maar naar mijn persoonlijke mening is het niet erg mooi. Er is vast een markt voor praktische maar niet mooie auto’s, maar wie weet kan een concurrent efficiëntie en een mooi ontwerp combineren. Ook kan de technologie van Canoo uiteindelijk niet goed genoeg blijken te zijn ten opzichte van die van de concurrentie.

Vervolgens is er nog het probleem dat door het abonnementenmodel de kost ver voor de baat uitgaat. De komende jaren zullen er veel kosten gemaakt worden voor inkomsten die pas later zullen volgen. Dat kan voor financiële problemen zorgen. Daar komt nog bij dat nog niet zeker is dat de elektrische auto echt de toekomst wordt. Het lijkt er nu wel op, maar helemaal zeker is het nog niet.

Advies Canoo

Veel potentiel dus, maar ook een groot risico. Daardoor zullen beleggers die zich specialiseren in shortposities zeker een poging wagen met dit aandeel. Canoo/HCAC geeft particuliere beleggers echter ook de kans om in een vroeg stadium te investeren in een bedrijf in een markt met veel potentieel. Dit bedrijf lijkt een kansrijk model in handen te hebben. Als het slaagt, is een rendement van honderden procenten mogelijk. Maar bij falen zal het verlies waarschijnlijk rond de 90% uitkomen. Ik vind het grote potentieel opwegen tegen het grote risico, daarom geef ik een koopadvies. Maar gezien het risico raad ik geïnteresseerden wel aan om een kleine positie op te nemen in de portefeuille. Wie niet van grote risico’s houdt, kan dit aandeel beter mijden.

HCAC/Canoo
Fondscode (ticker) HCAC
Beurs Nasdaq
Hoogste koers 12 mnd $13,50
Laagste koers 12 mnd $9,21
Beurswaarde (mln $) $2,53 mrd
Koers/winstverhouding
Dividendrendement
Omzet 2021 (t) $120,0 mln
Nettowinst 2021 (t) -$375 mln

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ