HSBC | Danone (te) goedkoop ten opzichte van concurrentie
Het meest interessante aan Danone’s presentatie van de omzetcijfers over het derde kwartaal was de aankondiging van een strategische heroriëntatie van alle bedrijfsactiviteiten, stelt HSBC. Als eerste neemt Danone de Argentijnse activiteiten en het plantaardige proteïne-merk Vega onder de loep. De gezamenlijke omzet van deze bedrijfsonderdelen is echter slechts €500 mln, oftewel 2% van de totale omzet.
Nestlé en Unilever zijn op weg om respectievelijk 13 en 10% van de activiteiten af te stoten, dus Danone heeft in vergelijking tot de sectorgenoten op dit gebied nog wel wat vorderingen te maken. Dat wordt gelukkig ook door het management onderkend, zegt HSBC. De bank zelf ziet voldoende mogelijkheden voor verdere en broodnodige desinvesteringen, zoals delen van de waterdivisie. Daarmee kan het aandeel de ongekende ‘korting’ ten opzichte van Nestlé en Unilever van 40% mogelijk wat inlopen.
Advies Danone
HSBC blijft – ondanks scepsis van beleggers – in ieder geval bij zijn koopadvies en koersdoel van €66 voor Danone.