HelloFresh groeit explosief
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat er dit jaar veel meer thuis wordt gegeten dan anders. Veel restaurants zijn immers voor kortere of langere tijd gesloten (geweest). Daarbij komt dat het bestellen van maaltijden via internet een grote vlucht neemt. Het Duitse HelloFresh profiteert van deze ontwikkelingen. Het bedrijf bezorgt verse ingrediënten voor maaltijden die door de klant zijn uitgekozen. Daardoor kan er een volwaardige maaltijd op tafel komen zonder dat er boodschappen hoeven te worden gedaan, een aanbod waar veel consumenten in deze coronatijd gevoelig voor blijken.
Omzetontwikkeling
Ook voor corona uitbrak groeide de omzet van het bedrijf al snel. In 2019 bedroeg de omzetgroei ruim 37%, naar €1,8 mrd. Maar 2020 slaat alles. Het is inmiddels een goed gebruik dat het bedrijf voorafgaand aan de kwartaalcijfers elke keer laat weten de omzetverwachtingen van analisten te overtreffen. Dat gebeurde ook weer bij de derdekwartaalcijfers. De omzet van HelloFresh steeg met 120%, tot €970 mln. Voor heel 2020 verhoogde het maaltijdbedrijf de verwachting van een omzetgroei van 75-95% naar 95-105% (bij constante wisselkoersen). En wellicht wordt die prognose tussentijds verder verhoogd, zoals de gewoonte is geworden.
Advies voor Aandeel HelloFresh
De aanpassingen gelden ook steeds voor het operationeel resultaat. Het bedrijf is door de omzetstijging in 2020 uit de kosten gegroeid en kon een stijging van de derdekwartaal-ebit melden van €0,9 mln naar €92 mln in 2020. Voor het hele jaar voorspelt het bedrijf een operationele margestijging van circa 10 procentpunt (vanaf bijna 0%). Door een sterke kaspositie en de nieuwe winstgevendheid kan HelloFresh de expansie veelal zelf financieren, zoals recent in de VS (Georgia en Texas). Daardoor kan de expansie in het post-coronatijdperk volgens mij worden volgehouden, zij het wel in een wat lager groeitempo. De k/w van 29 is gezien de groei niet al te hoog. Ik handhaaf daarom mijn koopadvies.