Ahold | Grote impuls online en bezorging
De coronapandemie blijft de activiteiten van Ahold Delhaize stimuleren. Mensen werken en eten meer thuis en hebben behoefte om hun huizen en appartementen beter schoon te maken. Hun consumptieve vraag is daardoor gestegen. Daar profiteren bedrijven als Nestlé en Procter & Gamble van, maar ook de winkels met de schapruimte voor hun producten en die hun producten thuis afleveren.
De online verkopen en bezorging hebben door corona een grote impuls gekregen. Dat heeft te maken met gemak en tijdwinst, maar ook met een gevoel van veiligheid in verband met coronabesmettingskans buitenshuis. Ahold Delhaize heeft daarom de online- en thuisbezorgingsfaciliteiten opgevoerd en blijft dat doen (zie kader).
Omzet bij Ahold Delhaize
De derdekwartaalomzet steeg met 6,8%, naar €17,8 mrd. De groei was wel al veel minder dan in het eerste (14,7%) en tweede kwartaal (17,1%), maar nog veel hoger dan in heel 2019 (2,3%). Het aandeel van de online verkopen steeg sterk. Zij maakten in het derde kwartaal 10% van alle omzet uit. Dat was in het eerste kwartaal nog 7,4%.
In de VS steeg de online-omzet met 115% sensationeel, maar de basis was relatief laag. Het online-aandeel was in de VS in het derde kwartaal 4,6%, waar dat in Europa 18,4% was. In Europa en dan vooral Nederland biedt Bol.com ook een platform voor andere verkopers dan Ahold Delhaize.
Aandeel blijft op houden
De hogere online verkopen met belevering gaan ten koste van de operationele marge. Datzelfde geldt voor de extra kosten die het bedrijf heeft door toename van het personeel en veiligheidsmaatregelen. De hogere omzet zorgt echter ook voor schaaleffecten. Dat leidt dan toch tot een stijging van de autonome operationele marge van 4,3% (derde kwartaal van 2019) naar 4,6%.
De nettowinst daalde van €453 mln naar €68 mln. Dat kwam door €430 miljoen meer aan echt eenmalige kosten. De autonome margestijging heeft geleid tot een iets naar boven aangepaste verwachting van het bedrijf voor de autonome winst per aandeel over heel 2020. Bij een k/w van 11,5 handhaaf ik het houdadvies.
De inspanningen richten zich vooral, maar niet exclusief, op de VS. Daar worden de Click & Collect-punten in 2021 verdubbeld vergeleken met begin 2020 (naar 1400). Het aantal producten dat verkocht wordt zal met 10-15% toenemen, naar 16.500-17.000. In Europa wordt onder meer de thuisbezorging in België en Roemenië uitgebreid.
Derdekwartaalcijfers Ahold | ||||
In mln € | 2020 | 2019 | ||
Omzet | 17826 | 16689 | ||
Operationeel resultaat | 207 | 679 | ||
Nettowinst | 68 | 453 |