Snelle groeier met focus op dividend
De meeste Amerikaanse ketens in het segment ‘casual dining’ staan in 2020 flink onder druk op de beurs als gevolg van de coronapandemie. Veel beter vergaat het de ‘fastfood’-ketens, die zichzelf liever omschrijven als ‘quick-service restaurants’. Het bekendste voorbeeld hiervan is natuurlijk McDonald’s, dat ondanks COVID-19 recent nog een hoogste koers ooit aantikte.
Formule Wingstop
Minder bekend is de eveneens Amerikaanse quick-service-keten Wingstop, dat zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd is in ‘chicken wings’. Het snelgroeiende bedrijf, dat vorige week zijn 1500ste restaurant (het grootste deel franchises) opende, heeft een relatief beperkt menu, wat mede de reden is voor het grote succes. Klanten kunnen kiezen uit 11 verschillende smaken kippenvleugels met of zonder bot die meestal geserveerd worden met een portie frites.
De coronapandemie raakt het in 1994 opgerichte Wingstop eigenlijk totaal niet. Dat is naast de succesvolle formule te danken aan de focus op (online) bezorging, met gratis aflevering aan de deur van bestellingen van meer dan $15 in heel de Verenigde Staten. Het ambitieuze bedrijf mikt voor 2020 op 140 nieuwe restaurants. De komende jaren wil Wingstop, dat nu bijna 90% van zijn vestigingen in de VS heeft, vooral internationaal uitbreiden. Een van de speerpunten is China, waar het bedrijf uiteindelijk mikt op 1000 restaurants.
Speciaal dividend
De laatste kwartaalcijfers waren indrukwekkend met een ‘same-store sales’-groei van 25,4% en een totale omzetgroei van 28,3% tot $64 mln, inclusief een digitale omzetgroei van 62%. De omzet zal ondanks COVID-19 dit jaar met zo’n 25% groeien tot bijna $250 mln. Wingstop zal in december een speciaal dividend van $5 betalen, nadat het reguliere dividend eerder dit jaar al met 27% werd verhoogd tot $0,14 per kwartaal. De k/w oogt hoog met ruim 100, maar is gezien de snelle groei te rechtvaardigen.