DSM | Hoe de metamorfose bijdraagt aan de voorsprong
Voor het aandeel DSM wordt 2020 een goed beursjaar. Het aandeel noteert eind november ruim 15% hoger dan bij de jaarwisseling. Die winst komt bovenop een rally van 65% in 2019. Binnen vijf jaar is de koers verdrievoudigd. Achter die koersopmars gaan verschillende zaken schuil, vertelt Martijn Kleinbussink, fondsbeheerder bij zakenbank Kempen: ‘De resultaten zijn veel minder cyclisch geworden. Onder leiding van Feike Sijbesma is DSM gaan inzetten op autonome groei. De balans is opgeschoond en het bedrijf investeert in een pijplijn van vernieuwende, duurzame producten.’
Binnen de Materials-tak fabriceert de onderneming bijvoorbeeld lichtere auto-onderdelen, die het brandstofverbruik verlagen. Binnen Nutrition is de ontwikkeling van een speciale algenolie een goed voorbeeld van duurzame innovatie. De olie is een alternatief voor visolie, die gebruikt wordt als voedingsbestanddeel voor kweekzalm. Jaarlijks wordt zestien miljoen ton kleine vis gevangen en vermalen tot voer. Dankzij de vinding van DSM is hiervoor in de toekomst een minder groot deel van de totale vangst nodig.
‘De verwachte omzetgroei voor de komende jaren is voor een groot deel aan dit soort innovatieve, duurzame producten te danken‘, vertelt Fernand de Boer, analist bij Degroof Petercam: ‘Het is echter lastig te zeggen hoe groot de voorsprong van DSM precies is. Wat betreft alternatieven voor visolie, zie je bijvoorbeeld dat bedrijven als Corbion en Cargill ook stappen zetten. Bovendien is een innovatievoorsprong geen garantie dat je een markt helemaal voor jezelf hebt. Heel vaak werken bedrijven met meerdere leveranciers, zodat ze niet afhankelijk zijn van één partij.’
Duurzame winst
Voorlopig levert de duurzame focus wel een duidelijk financieel voordeel op. Kleinbussink: ‘Veel branchegenoten moeten geld vrijmaken om een meer duurzame koers te kiezen, bijvoorbeeld om de CO2-uitstoot of het waterverbruik van productieprocessen te verminderen. DSM kan naar verhouding een groot deel van de cashflow gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Bovendien heeft het concern een geïntegreerde en volledig transparante toeleveringsketen. Dat is een heel waardevol bezit in een tijd dat afnemers en consumenten steeds meer vragen gaan stellen over de herkomst van ingrediënten en artikelen. Geld dat branchegenoten straks investeren in de inhaalslag, kan DSM gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe artikelen en het vergroten van de duurzame voorsprong.‘
Behalve de groeiende focus op duurzaamheid, was er de afgelopen jaren nog een andere trend in het voordeel van DSM. De Boer: ‘Eindklanten zijn meer activiteiten gaan outsourcen, waardoor er veel meer ruimte kwam voor ontwikkeling en innovatie. Hierdoor kon DSM een groter deel van de waardeketen naar zich toetrekken.’ Een voorbeeld is Clean Cow (zie kader) dat veevoerfabrikanten kan ondersteunen in het maken van veevoer dat de methaanuitstoot van koeien sterk vermindert. Dergelijke sterk innovatieve producten kan DSM tegen een flinke prijs in de markt zetten. De Boer: ‘Dit is eveneens een verklaring voor de versnelling van de omzetgroei. De aandelenmarkt beloonde de hogere groei en de oplopende marge met een hogere waardering. Dat geldt overigens niet alleen voor DSM, maar ook voor sectorgenoten.’
Blik op 2021
Drie jaar geleden werd het aandeel DSM verhandeld voor ongeveer 17 maal de verwachte winst. Inmiddels is die k/w opgelopen tot ruim 25. Dat roept de vraag op of het bedrijf in 2021 de hogere verwachtingen van beleggers gaat inlossen. De Boer: ‘Er zijn twee zaken waar ik in het volgende jaar met veel belangstelling naar kijk. DSM heeft in 2020 stevig op de trom geslagen met overnames. De komende kwartalen wordt duidelijk of de bijdrage aan de financiële resultaten even groot is als de onderneming voorspiegelt. Daarnaast ben ik benieuwd naar de autonome omzetgroei. Bij de huidige waardering wordt ingeprijsd dat die goed op peil blijft, met een positief effect op de marge en een verbetering van de vrije kasstroom.’
Een van de gevolgen van de transitie die DSM heeft doorgemaakt, is dat de cijferrapportage een andere lading krijgt. Kleinbussink: ‘In het verleden ging de aandacht vooral uit naar de ontwikkelingen in de cyclische eindmarkten: wat konden beleggers komend kwartaal bijvoorbeeld verwachten van de afzet in China, wat voor de chemiesector een belangrijk afzetgebied is? Tegenwoordig ligt de focus veel meer op de lange termijn. De ontwikkeling van nieuwe producten kost al gauw enkele jaren, en beleggers willen graag weten of de productpijplijn nog op koers ligt en hoe nieuwe vindingen ontvangen worden door de markt.’
Bijzonder jaar
Voor DSM was 2020 in verschillende opzichten een bijzonder jaar. Net als bij veel andere bedrijven, liet de impact van het coronavirus zich voelen. Dat gebeurde vooral bij de Materials-divisie, die onder andere materialen levert aan de cyclische auto-industrie. Bij de divisie Nutrition, die zich richt op (dier)voedingsingrediënten, tekent zich juist een verdere omzetgroei af. Die activiteiten zijn dit jaar versterkt via de overname van het Erber. Dit Oostenrijkse bedrijf houdt zich bezig met natuurlijke voedingssupplementen, analyse van (dier)voeding en bescherming van gewassen. Aan de andere kant werden juist enkele delen van de Materials-afdeling verkocht aan het Duitse Covestro. Daarmee is de metamorfose van cyclische speler op de competitieve chemiemarkt naar een gespecialiseerd voedingsbedrijf bijna voltooid.
Aandeel DSM blijft op kopen
De huidige waardering is door die transformatie echter dermate ver opgelopen dat er weinig ruimte is voor een verdere stijging. De komende jaren moeten aandeelhouders dan ook rekening houden met een opwaarts potentieel dat in lijn ligt met de winstgroei van 5 à 10% en het dividendrendement van bijna 2%. Het vooruitzicht dat die uitkering gestaag doorgroeit, geeft de doorslag bij het herhalen van het koopadvies.
Kerncijfers DSM | |||
In € mrd | 2021(t) | 2020(t) | 2019 |
Omzet | 8,8 | 9,0 | 9,0 |
Aangepaste ebitda | 1,85 | 1,60 | 1,68 |
Winst per aandeel (in €) | 5,50 | 4,34 | 4,27 |