Adviesverlaging Volkswagen I Positie voorzitter onzeker
Volkswagen heeft het afgelopen jaar meerdere malen aangegeven dat het een voortrekkersrol wil nemen op het gebied van duurzame mobiliteit. Daarmee wil het bedrijf het dieselschandaal achter zich laten. Dit streven werd in november nog eens kracht bijgezet met een verhoging van de investeringen in elektrificatie, digitalisering, mobiliteitsdiensten en technologie voor zelfrijdende auto’s in de komende vijf jaar tot €73 mrd.
Het totale budget voor de mobiliteit van de toekomst werd daarmee opgetrokken van 40 naar 50 procent van het totale investeringsbudget van Volkswagen. Concreet gaat het om €35 mrd voor de ontwikkeling van elektrische auto’s en €27 mrd voor digitalisering van het wagenpark. De autobouwer zette daarmee een stap in de juiste richting.
Transitie
De transitie naar elektrisch rijden verloopt echter nog allerminst soepel. De bestuursvoorzitter Herbert Diess heeft daar ook reeds meerdere malen zijn ongenoegen over geuit. Hij waarschuwde dat Volkswagen mogelijk het nieuwe Nokia wordt als de transitie niet snel genoeg gaat. Dat de neuzen niet allemaal dezelfde kant op staan bij Volkswagen blijkt uit verschillende Duitse kranten.
Die berichten dat de ondernemingsraad en de bestuursvoorzitter niet op één lijn zitten over het tempo waarmee de transitie naar elektrische auto’s dient te worden uitgerold. Volgens een artikel in de NRC is de spanning deze week dermate hoog opgelopen dat de raad van commissarissen bijeen is geweest om na te denken over de toekomstbestendigheid van de bestuursvoorzitter, die zelf aandringt op contractverlening.
Aandeel Volkswagen naar houden
Bij een verwachte k/w 2021 van 7 blijft het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd, maar de onzekerheid aan de top geeft mij aanleiding het advies te verlagen naar ‘houden’ tot er meer duidelijkheid is. De adviesverlaging heeft ook direct gevolgen voor de openstaande Tip van de week: de Volkswagen maart 2021 150 geschreven put wordt gesloten aan €12,90. Het rendement bedraagt circa 24%.