Air France-KLM | Forse verwatering op komst
Volgens onbevestigde berichten van de Franse tv-zender RTL en persbureau Reuters wil de Franse staat nog eens €5 mrd in Air France steken en het aandelenbelang in de luchtvaartmaatschappij fors uitbreiden. Frankrijk en Nederland hebben al €10,4 mrd aan directe leningen en bankgaranties aan Air France-KLM gegeven: de Franse staat €7 mrd en Nederland €3,4 mrd. Elk land had al een aandelenbelang van 14% in de eigen luchtvaartmaatschappij. Als Frankrijk het belang uitbreidt, zal Nederland wel volgen om de machtsverhoudingen intact te houden
Financiële situatie
Sinds het dieptepunt op 30 oktober van dit jaar, toen het aandeel Air France-KLM zakte tot €2,61, is het aandeel ruim verdubbeld in waarde. Hoop op een coronavaccin speelt hierbij uiteraard de belangrijkste rol. Echter, ook de gedachte dat de Franse en Nederlandse overheid het concern niet failliet willen laten gaan maakt het voor beleggers een soort spel zonder nieten.
Heel logisch is het koersherstel niet, want de komende jaren zullen geen pretje worden voor het concern, en voor de gehele luchtvaartindustrie. In het derde kwartaal, normaliter de sterkste periode, daalde de omzet met 67% tot €2,5 mrd en bedroeg het operationele verlies dik €1 mrd. Over de eerste drie kwartalen lag de omzet 58% lager op €8,7 mrd.
Over die periode noteert het concern een operationeel verlies van €3,4 mrd en een nettoverlies van €6 mrd, gelijk aan €14 per aandeel. De nettoschuld bedroeg per eind september 2020 €9,3 mrd en dat bedrag zal nog snel verder gaan oplopen omdat er per saldo maandelijks circa €200 mln cash uit het bedrijf stroomt. Per eind derde kwartaal was het eigen vermogen €4,7 mrd negatief.
Aandeel Air France-KLM blijft op verkopen
De huidige marktkapitalisatie van Air France-KLM is €2,3 mrd. Goede kans dus dat er een of meer kapitaalrondes volgen, waarbij mogelijk overheidskrediet zal worden omgezet in eigen vermogen. De extra kapitaalinjecties die genoemd worden wijzen op een forse verwatering (zie kader). Geen prettig idee voor het aandeel Air France-KLM.
Ook volgend jaar zal het bedrijf nog verlieslatend zijn. Een eventueel klein winstje in 2022 zal vooral met de overheden gedeeld moeten worden. Feitelijk kunnen we wel alvast spreken van een aanstaande gedeeltelijke nationalisatie. Air France-KLM is geen aandeel om in bezit te hebben. Het verkoopadvies blijft dan ook van kracht.