Airbnb | Is de beursdebutant zijn waardering waard?
Op donderdag 10 december maakte Airbnb zijn debuut op de beurs van New York. De ceo en oprichter van Airbnb, Brian Cheskey, was live bij Bloomberg TV. De presentatrice vroeg hem: ‘U verkoopt aandelen voor $68 per stuk, terwijl de eerste transactie op de beurs $139 was. Heeft u enige idee hoeveel miljard u hebt laten liggen?’ Cheskey was in shock. Hij kwam niet meer uit zijn woorden en begon te stotteren. Bij de laatste financieringsronde, in april, had Airbnb een waarde van $30 per aandeel gekregen. Cheskey kon niet geloven dat mensen acht maanden later ruim 350% meer voor het aandeel wilden betalen.
Beleggers hebben de aandelen van Amerikaanse beursgangers het afgelopen jaar twintig keer laten stijgen met meer dan 100%. Vorig jaar gebeurde dat drie keer en in zowel 2016, 2017 als 2018 maar éénmaal. Bij al die (ruime) koersverdubbelingen speelden sectoren geen rol. Zo is Airbnb een aandeel dat het moet hebben van de tijd na het coronavirus, als mensen weer gaan reizen. Maar de dag voor Airbnb ging Doordash naar de beurs, en deze Amerikaanse maaltijdbezorger profiteert juist van de lockdowns. De koers van het aandeel steeg de eerste dag met 86%. En het is niet alleen de sector die weinig invloed heeft op de aantrekkelijkheid van een aandeel. Ook cijfers lijken er in dit klimaat weinig toe te doen. Van de ruim tweehonderd bedrijven die dit jaar naar de Amerikaanse beurs zijn gekomen, hebben er 160 nog nooit winst gemaakt. Airbnb heeft wel één keer een kwartaalwinst geboekt – niet geheel toevallig in het kwartaal vóór de beursgang – maar nog nooit een jaarwinst.
Gezien al het bovenstaande, zal het duidelijk zijn dat ik Airbnb geen aantrekkelijke belegging voor de komende jaren vind. Beleggers hebben toekomstige rendementen naar voren gehaald omdat ze zijn gevallen voor het mooie verhaal. Maar in feite is beleggen in Airbnb pure speculatie. Hieronder licht ik dat nader toe.
Risico’s en waardering
Als ik een bedrijf analyseer dat naar de beurs komt, stel ik mezelf altijd eerst de vraag of ik zelf gebruik maak van het product of de dienst die het bedrijf aanbiedt. In het geval van Airbnb luidt het antwoord ja, en mijn ervaringen zijn positief. Mijn tweede stap is het doorlezen van de risicoparagraaf van het prospectus. Die bevat in dit geval een ellenlange lijst van concurrenten die bezig zijn om het businessmodel van Airbnb in de basis te kopiëren. Zo zijn daar de super-apps zoals het Aziatische WeChat, waar meer dan een miljard mensen dagelijks gebruik van maken. WeChat biedt een combinatie van een sociaal netwerk, gamesplatform, betalingsapp en nog een heleboel andere functies. Wordt het ook mogelijk om via zo’n app een onderkomen te regelen, dan gaat Airbnb daar zeker last van krijgen. Hoe zoiets gaat, heb ik zelf ervaren met maaltijdbezorgers. Ik bestelde eerst bij Thuisbezorgd.nl, maar ben overgestapt naar Uber, waar ik ook wel eens een taxirit boekte.
Dan de waardering. Die ligt bij Airbnb door de koersstijgingen op 18 keer de verwachte omzet voor 2019 (2020 telt door de coronacrisis niet mee). Elk bedrijf mag blij zijn als 2021 zo wordt als 2019. Dat geldt zeker voor Airbnb, dat qua omzet een uitstekend 2019 kende. Maar zelfs met de aanname dat 2021 een zeer goed jaar wordt, is de verhouding van 18 tussen de beurswaarde en de omzet veel te hoog. Als een bedrijf opereert in een markt met veel concurrentie en een beurswaarde heeft van $88,5 mrd, maakt elke koers-omzetverhouding boven de 10 een belegging onaantrekkelijk.
Het is uiteraard mogelijk dat Airbnb gaat noteren op 27 keer de omzet uit 2019, wat een koersstijging van 50% impliceert. Maar het is ook mogelijk dat de verhouding naar 9 gaat, wat een daling van 50% betekent. Airbnb is nu dan ook een aandeel voor de speculant en niet voor de belegger.