Adviesverlaging | Tesla loopt te ver vooruit op de muziek
Binnen een jaar tijd is Elon Musk op de lijst van rijkste mensen ter wereld opgeklommen van de 35ste naar de eerste plaats, waarmee hij Jeff Bezos van Amazon is gepasseerd. De opname van Tesla in de S&P500 heeft daarbij wellicht een belangrijke rol gespeeld. Begin vorig jaar ben ik namens Beleggers Belangen Tesla gaan volgen en is het aandeel opgenomen in de Koerswijzer.
Na een grondige analyse tipte ik het aandeel tegen de consensus in van analisten als tip van de week op 25 maart bij een beurskoers van $539. Wat gecorrigeerd voor de splitsing neerkomt op $108 per aandeel.
Autofabrikant, energie of tech
Een van de redenen om destijds af te wijken van de meerderheidsopvatting waren de vele artikelen die ik had gelezen waarin (oud)medewerkers van Tesla en Solar City werden geïnterviewd. Daaruit maakte ik op dat het senior management van Tesla het bedrijf al jaren niet zag als voornamelijk een autofabrikant, maar echt als een energie/technologiebedrijf dat de vervanger moet worden van General Electric in haar hoogtijdagen. En daar hoort een andere waardering bij.
Klimaatverandering zou naar mijn inschatting vroeg of laat een zeer belangrijk thema worden op de beurs en dat hebben we recent gezien. Naast de beurskoersen van andere fabrikanten van elektrische auto’s zijn ook de beurskoersen van waterstofbedrijven flink opgelopen. Met een marktkapitalisatie van $805 mrd rijst de vraag of er nog meer in het vat zit.
Groei
Met een gemiddelde groei van 56% per jaar heeft Tesla in de afgelopen zes jaar het aantal afgeleverde auto’s opgeschroefd van 35.000 naar 500.000 per jaar en deze groei lijkt verder door te zetten. Het bedrijf ligt namelijk ver voor op het gebied van batterijtechnologie, hardware, software en dataverzameling op het gebied van zelfrijdende auto’s. Het lijkt dan ook aannemelijk dat Tesla de komende jaren de productie op zijn minst moet kunnen opschroeven naar 5 miljoen auto’s per jaar.
Het succesvol in de markt zetten van een robottaxi-netwerk en het op zijn kop zetten van de energiemarkt zorgt voor veel fantasie. Alvorens het echter zover is zal het bedrijf nog behoorlijk wat stappen moeten zetten terwijl concurrerende technologiebedrijven niet stil zitten.
Aandeel Tesla naar ‘verkopen’
Nu steeds meer beleggers zijn gaan beseffen dat Tesla meer is dan enkel een autofabrikant is de waardering ook flink opgelopen. De geschatte k/w 2021 komt inmiddels uit op 200 en dat is dermate hoog dat ik het aandeel Tesla verlaag van ‘houden’ naar ‘verkopen’.
Daarbij zal Geely Mobile de productie van de auto’s voor haar rekening nemen terwijl Baidu de software levert voor zelfrijdende auto’s. Ook in de VS zijn er volop ontwikkelingen. Apple en Hyundai maakten bijvoorbeeld vorige week bekend met elkaar in gesprek te zijn over het in de markt zetten van de Apple-car waarbij Hyundai mogelijk een vergelijkbare rol op zich zal nemen als Geely Mobile. Beleggers reageerden enthousiast en zetten het aandeel Hyundai in één dag 19% hoger.