Signify snijdt en deelt uit
De omzet van Signify is in het vierde kwartaal met 7,4% gestegen naar €1,9 mrd. Die toename is volledig te danken aan de overname van Cooper Lighting, eerder in 2020. Op vergelijkbare basis is de omzet juist met 5,9% teruggelopen. Een belangrijke reden voor die daling is dat de inkomsten bij de verkoop van traditionele (gloei)lampen gestaag terugloopt. In dit segment daalde de omzet op vergelijkbare basis met 11,6% naar €242 mln.
Daarnaast kampt de divisie Digital Solutions met een zwakke eindmarkt als gevolg van de coronapandemie. De omzet van €917 mln lag op vergelijkbare basis 10,2% lager dan een jaar eerder. Een toename van 2,5% bij Digital Products, naar €711 mln, was niet voldoende om de omzetdaling bij de andere segmenten te compenseren.
Passend antwoord
Signify heeft echter een passend antwoord op de omzetdruk. De onderneming slaagt er namelijk goed in om de winstmarge op te schroeven via een scherpe kostenfocus. De overname van Cooper Lighting biedt bovendien nieuwe kansen om de organisatie verder te stroomlijnen.
Gelijktijdig met de cijferpublicatie maakte het bedrijf bekend dat er 700 banen geschrapt worden. De aangepaste ebita-marge steeg ten opzichte van een jaar eerder van 13,2 naar 13,4%. Onder de streep liep de nettowinst met 39,8% op naar €137 mln.
Aanlokkelijk dividendbeleid
Het is echter vooral de zeer hoge vrije kasstroom (+7,7% naar €332 mln) die de aandacht trekt. Over heel 2020 is deze met 54,4% opgelopen naar €817 mln. Dankzij de financiële ruimte die zo ontstond, kon Signify de nettoschuldpositie (1,7 maal de ebitda per eind 2020) snel afbouwen na de overname van Cooper Lighting.
Aandeel Signify blijft aantrekkelijk
Het ingehouden dividend van €1,35 over 2019 wordt begin juni alsnog als speciaal dividend uitgekeerd. Bovendien kunnen aandeelhouders een regulier dividend van €1,40 tegemoet zien. Het gestaag oplopende dividend (3,5% rendement), de duurzame focus en de hoge kasstromen maken Signify tot een aantrekkelijke belegging. ‘Kopen’.