TomTom | Beleggers moeten geduldig blijven
Het blijft een kwestie van geduld voor de liefhebbers van het aandeel TomTom. De omzet van het bedrijf daalt gestaag en er wordt verlies gemaakt. Maar het gaat om de toekomst van het bedrijf bij de digitale auto.
Het vierde kwartaal van TomTom was bijna een kopie van het derde: lagere omzet, hoge afschrijvingen en onderzoekskosten en een minteken onderaan de rekening. Ook de oorzaak is hetzelfde gebleven: de verkoop aan consumenten loopt terug en TomTom zet in op een belangrijke rol bij zelfrijdende auto’s. Dat kost nu veel geld, terwijl het niet veel oplevert.
Achter de rug, voor de boeg
Over het hele jaar verloor TomTom bijna €2 per aandeel. Het goede nieuws is dat het hoogstwaarschijnlijk dit jaar beter zal gaan. TomTom heeft in 2020 flink afgeschreven op de kaartendatabase. Daardoor was de amortisatie €256,5 mln. Dat is de belangrijkste reden voor het grote verlies. Maar de resterende waarde op de balans van de kaarten en aanverwante niet tastbare items is nu €117,5 mln. Het ergste is dus achter de rug.
Dit betekent nog niet dat er winst in zit dit jaar. De kosten voor onderzoek en ontwikkeling zullen hoog blijven. In 2020 was dit €310,9 mln. Dit is de tweede grote post die voor verlies zorgt. Het bedrijf zegt dat deze uitgaven dit jaar hoger zullen zijn en daar hoeven beleggers niet teleurgesteld over te zijn: TomTom zal moeten investeren in de beste digitale kaarten om een rol te kunnen spelen bij de digitale auto van de toekomst.
TomTom een bewegelijk aandeel
De koers van het aandeel TomTom de laatste maanden is opvallend: het aandeel steeg in minder dan drie maanden tijd met ruim 50%. Na de jaarcijfers daalde de koers bijna 15%. Dit lijkt vooralsnog meer een correctie na de snelle stijging dan het begin van een langdurig dalende trend. Beleggen in TomTom is vooral inzetten op het mogelijke succes dat het bedrijf in de toekomst kan halen.
Dergelijk succes zou een omzet van meer dan €1 mrd kunnen zijn, maar het kan ook veel lager uitvallen. En als de belofte ingelost wordt, is nog de vraag hoe lang het wachten is op winst. Zonder risico geen rendement. De huidige waarde van TomTom vind ik niet absurd, gegeven de mogelijkheden. Maar een koopje is het niet. Het advies blijft ‘houden’.