CCEP krimpt door lockdowns
Bottelaar CCEP ziet in de coronacrisis de groei in de consumentenmarkt toenemen, maar dat biedt onvoldoende soelaas.
De verkochte hoeveelheden drank voor thuisconsumptie groeiden in 2020 met 1,5% en de online-verkopen namen met maar liefst 44,0% toe. De overige segmenten liepen echter met 27,5% terug. Hierdoor daalde de totale omzet met 11% naar €10,6 mrd. De merken Monster en Coca-Cola Zero groeiden wel.
Doordat de vaste kosten bij de lagere omzet zwaarder gingen wegen, daalde de nettojaarwinst van €1195 mln naar €821 mln. CCEP ontplooide in 2020 meerdere groei-initiatieven, zoals ‘ready-to-drink’ koffie en de beoogde overname van grote Australisch-Indonesische bottelarij-activiteiten die deels eigendom zijn van Coca-Cola (Amatil). De groei komt dus wel weer. Bij een k/w van 17,9 blijft het houdadvies staan.