Disney verrast met kwartaalwinst
De omzet van Disney in het eerste kwartaal kwam uit op $16,2 mrd. Dat is begrijpelijkerwijs een stuk lager dan de $20,9 mrd van een jaar terug. De grote verrassing in de cijfers zat in de winstgevendheid. Waar analisten hadden gerekend op een kwartaalverlies van $0,38, boekte Disney juist een winst van $0,32.
Een uitzonderlijke prestatie, want vlak voordat het coronavirus ruim een jaar geleden het eerste Disney-pretpark (in China) in lockdown bracht, kwam nog 49% van de winst uit pretparken. En de meeste kosten van die pretparken lopen ook tijdens de sluiting gewoon door.
Aandeel al hard opgelopen
Dat het aandeel Disney nauwelijks reageerde op de jongste cijfers is een bewijs dat beleggers vooral uitkijken naar de tweede helft van 2021. De verwachting is dat consumenten dan weer massaal naar pretparken gaan en daar meer geld zullen uitgeven dan ze normaal in een pretpark doen. De lauwe koersreactie kan er ook uit worden verklaard dat het aandeel al met 25% was opgelopen sinds december.
In de afgelopen veertien maanden heeft streamingdienst Disney+ 95 miljoen abonnementen afgesloten. Hiermee is het oorspronkelijke doel van 90 miljoen abonnementen in 2024 op dit moment al ruimschoots gehaald. De nieuwe doelstelling is 260 miljoen abonnementen in 2024. Ter vergelijking: Netflix had voor 95 miljoen abonnementen negen jaar nodig. Disney heeft echter wel het voordeel dat het op een rijdende trein springt, omdat Netflix het streaming-concept reeds heeft uitgevonden.
Intussen beginnen steeds meer analisten zich af te vragen wanneer Disney+ Netflix zal hebben ingehaald qua abonneeaantallen. Ik vind het echter een interessante vraag wanneer Disney+ de prijzen gaat verhogen. De gemiddelde klant van Disney betaalt $4 per maand, terwijl Netflix op $11 zit. Netflix verdient dus bijna drie keer zoveel per abonnee. Hoewel het dus maar half zo snel groeit als Disney+, laat Netflix daarom een snellere winststijging zien sinds Disney begonnen is met Disney+.
Disney blijft koopwaardig
Dat doet echter niets af aan de koopwaardigheid van Walt Disney. Dat het grootste mediabedrijf in de wereld zelfs onder de huidige omstandigheden winstgevend is, laat zien hoe groot het potentieel is als de coronapandemie eenmaal tot het verleden behoort. Ook de dominante positie van Netflix hoeft geen probleem te zijn, aangezien de gemiddelde Amerikaan drie abonnementen op streamingdiensten heeft.