L’Oréal | Online focus biedt gewenste resultaat
Cosmeticabedrijf L’Oréal weet de omzetdaling in 2020 te beperken dankzij eerdere investeringen in e-commerce.
De inzet van het luxeconcern op online verkoopkanalen heeft in 2020 zijn vruchten afgeworpen. De online jaaromzet steeg met circa €3 mrd, van 16% naar 27% van de omzet. De andere groeidiamant is de divisie Active Cosmetics (+19% autonoom), en dan vooral de huidverzorgingsproducten. Die profiteren van een toenemende nadruk bij consumenten op gezondheid.
L’Oréal blijft op ‘houden’
De focus op gezondheid gaat wel ten koste van make-up (-22%) bij andere divisies. Die daalden met 5 tot 8%, waardoor de autonome jaaromzet met slecht 4% terugliep (naar €28 mrd). De nettowinst per aandeel nam met 6% af, tot €7,30, en het dividend stijgt van €3,85 naar €4,00. Bij een k/w van bijna 40 blijft het houdadvies staan.