AkzoNobel | Kostenfocus betaalt uit
In het vierde kwartaal is de omzet van AkzoNobel met 1% gedaald naar €2,2 mrd. Die daling was een stuk kleiner dan in de voorgaande kwartalen. In het derde kwartaal viel de omzet bijvoorbeeld nog met 5% terug en in het tweede kwartaal was dat zelfs nog 19%. In reactie op die corona-terugval heeft het bedrijf al vroeg in het jaar maatregelen genomen om de kosten te verlagen.
Bovendien profiteerde AkzoNobel ook van lagere grondstofprijzen, alhoewel dit effect snel kleiner wordt. In het vierde kwartaal leverden goedkope grondstoffen bijvoorbeeld een voordeel op van €15 mln, terwijl dat in de voorgaande kwartalen in totaal nog €120 mln was.
Kostenvoordeel
Het is echter voor een groot deel aan meer structurele maatregelen te danken dat de aangepaste ebitda met 22% omhoog schoot naar €380 mln. De kasgeneratie door operationele activiteiten veerde zelfs op van €454 naar €615 mln. Onderaan de streep verdubbelde de winst naar €106 mln. AkzoNobel rekent zichzelf echter voornamelijk af op het aangepaste bedrijfsresultaat. Bij decoratieve verven nam dat bedrag met 45% toe naar €126 mln op een omzet van €497 mln (+14%).
Het aangepaste bedrijfsresultaat bij performance coatings liep met 33% op naar €212 mln op een omzet van €314 mln (+10%). Bij beide divisies was de omzetstijging voor het overgrote deel het gevolg van hogere afzetvolumes. Dankzij het sterke vierde kwartaal haalde AkzoNobel over heel 2020 een rendement op verkopen (ROS) van 15%. Dat was een van de belangrijkste doelstellingen die topman Thierry Vanlancker kort na zijn aantreden in 2017 had gesteld.
Aandeel Akzo blijft op ‘houden’
De onderneming maakt €1 mrd vrij voor de inkoop van eigen aandelen en verhoogt het einddividend met €0,03 naar €1,52 (heel 2020: €1,95). Het dividendrendement (2,2%) en de snelle groei van de winst per aandeel (+10% naar €4,25) maken het de moeite waard om AkzoNobel vast te houden. De hoge waardering (k/w 20,7) staat echter een verhoging van het advies naar ‘kopen’ in de weg.