Rio Tinto | Hogere winst en recorddividend
Mijnbouwer Rio Tinto profiteerde vorig jaar van het snelle herstel van de Chinese economie na de coronapandemie. Dat vertaalde zich in een hogere staalproductie, waardoor China meer ijzererts moest invoeren. De ijzerertsprijs bereikte in 2020 het hoogste niveau in negen jaar.
Cijfers Rio Tinto
De onderliggende bruto bedrijfswinst (ebitda) van Rio Tinto steeg vorig jaar met 13% naar $23,9 mrd. IJzererts levert met $18,8 mrd veruit de grootste bijdrage aan de ebitda. Rio realiseerde vorig jaar een gemiddelde verkoopprijs van bijna $100 per ton terwijl de productiekosten amper $15,4 per ton bedroegen. Door de hogere Australische dollar zullen die kosten dit jaar iets stijgen, naar $17, maar ook dan blijven de marges erg hoog .
De wisselkoersverliezen liepen op tot $1,3 mrd en Rio moest ook voor $1,1 mrd afboeken op de waarde van aluminium- en diamantactiva. Netto bleef er vorig jaar $9,8 mrd over, en dat is 22% meer dan een jaar eerder. Rio Tinto besliste om een slotdividend van $5 mrd uit te keren, aangevuld met een speciaal dividend van $1,3 mrd. De mijnbouwer volgt daarmee het voorbeeld van BHP. Het slotdividend brengt de totale uitkering over 2020 op een recordniveau van $9 mrd, goed voor een uitkeringspercentage van 72%.
Ondanks een stijging van de kapitaaluitgaven klom de vrije kasstroom naar $9,2 mrd. Dit betekent dat er naast het hogere dividend ook ruimte was om de schuld verder af te bouwen. De netto schuld op groepsniveau bedroeg eind vorig jaar nog slechts $664 mln (0,03 keer ebitda), tegenover $3,65 mrd een jaar eerder.
Aandeelhouders Rio zetten druk
Een smet op het blazoen is wel het schandaal rond Juukan Gorge, waarbij een rotsformatie met groot cultureel en archeologisch belang werd vernield. Over de financiële effecten van eventuele schadevergoedingen wordt voorlopig niet gecommuniceerd. Rio Tinto moet onder druk van aandeelhouders ook de uitstoot van broeikasgassen aanpakken. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot bij de productie van staal met 30% verminderen. Het transport van grondstoffen moet tegen 2050 zelfs helemaal uitstootvrij gebeuren.
Aandeel blijft op kopen
Voorlopig zet het herstel in China door en de verwachting is dat er binnenkort ook in de Verenigde Staten en Europa wordt gestart met infrastructuurwerken. Omwille van de aanhoudend hoge ijzerertsprijs en de gunstige impact daarvan op de kasstromen handhaaf ik het koopadvies.
Jaarcijfers | ||
In $ mrd | 2020 | 2019 |
Omzet | 44,6 | 43,2 |
Ebitda | 23,9 | 21,2 |
Nettowinst | 9,8 | 8,0 |