Adviesverlaging | Walmart krijgt tik
De Amerikaanse winkelketen Walmart beleefde een jaar met sterk wisselende klantenwensen (en tijdelijke tekorten aan goederen als wc-papier) en exploderende online-verkopen. De omzetontwikkeling zal gaandeweg normaliseren, maar de perspectieven van het bedrijf zijn deels blijvend veranderd. Walmart wil sterker gaan inzetten op online-marktplaatsen, het terrein van Amazon en Facebook. Daarmee hoopt Walmart voort te bouwen op de relatie die het al heeft met zijn klanten.
Ook met zijn personeel wil Walmart de banden aanhalen: het bedrijf verhoogt voor een deel van de werknemers het uurloon naar meer dan $15. Door dit plan ligt het startloon bij het bedrijf inmiddels tussen $13 en $19 per uur, terwijl in 2015 het laagste startloon nog minder dan $10 per uur was. De lage lonen leidden toentertijd tot slechte dienstverlening door het personeel.
Resultaten Walmart
De kwartaalomzet (over de maanden november, december en januari) steeg met 7,4%, naar $151 mrd. Maar Walmart kende door corona, automatisering en hogere online-verkopen tevens hogere kosten. Ook werden forse verliezen geboekt voor de activiteiten in het VK en Japan die te koop staan of al zijn verkocht. Dat leidde tot een nettokwartaalverlies per aandeel van $0,74 en een lagere nettowinst (-9%) over het boekjaar, naar $4,75. De aangepaste winst per aandeel (zonder bijzondere posten) steeg wel: van €4,93 naar $5,48.
Aandeel Walmart naar ‘verkopen’
2021/22 wordt eigenlijk weer een vreemd jaar, want door de verkoop van de Britse en Japanse activiteiten zal de omzet dalen. Bovendien wil het bedrijf dus ook doorgaan met verder investeren in online activiteiten en verhoogt het de lonen. Walmart verwacht daardoor zelfs een lichte daling van de winst per aandeel.
Beleggers reageerden negatief op de cijfers en de plannen en zetten het aandeel Walmart flink lager. Ik zie 2021/22 als een overgangsjaar en in afwachting van het succes van de plannen verlaag ik mijn advies naar ‘verkopen’. Wel blijft Walmart in de Defensieve portefeuille.