Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Actueel advies

Just Eat Takeaway | Groeistrategie gaat zich uitbetalen

0 0 Leestijd ongeveer

Just Eat Takeaway heeft de omzet vorig jaar zien groeien, terwijl het verlies over dezelfde periode met 31% toenam. Alles wijst er echter op dat de strategie om nu het marktaandeel uit te bouwen de juiste keuze is.

Just Eat Takeaway (JET) heeft het afgelopen jaar €151 mln verlies geleden, 31% meer dan in 2019. Het bedrijf zag de omzet in 2020 op vergelijkbare basis met 54% zien groeien naar €2,4 mrd. De aangepaste ebitda nam op deze basis met 18% toe naar €217 mln. Hoewel bij de meeste groeibedrijven de ebitda sneller stijgt dan de omzet, is de toename toch een knappe prestatie. De onderneming rekende zelf op een toename van ongeveer 10%. De naar verhouding lage ebitda-groei is een gevolg van de strategische keuze om sterk de nadruk te leggen op het uitbouwen van marktaandeel.

JET is bereid om daar op korte termijn de winstmarge voor op te offeren. Dat geldt bijvoorbeeld sterk voor de Britse markt, waar wordt opgebokst tegen Deliveroo en Uber Eats. Het aantal orders nam in 2020 met 35% toe tot 179 miljoen en de vergelijkbare omzet groeide zelfs met 42% naar €725 mln. Maar de ebitda-marge in het VK daalde van 42 naar 30%.

Nederland en Duitsland

Overigens stond de ebitda-marge ook onder druk in landen waar JET al een heel sterke positie heeft. In Nederland, waar de onderneming afgetekend marktleider is, daalde de ebitda-marge van 54 naar 43%. De terugval wordt veroorzaakt doordat het bedrijf voor relatief meer orders zelf ook de bezorging voor zijn rekening neemt (7,7% tegenover 5,0% in 2019).

De kosten voor JET liggen dan een stuk hoger dan wanneer restaurants alleen gebruikmaken van het platform. In andere belangrijke markten tekende zich echter wel degelijk een stevige margegroei af. In Duitsland steeg de omzet met 82% naar €374 mln, terwijl de ebitda-marge verbeterde van 9 naar 33%.

Aandeel Just Eat Takeaway blijft koopwaardig

De groeiende ebitda geeft JET financiële slagkracht om met prijsconcurrentie en promoties de strijd aan te gaan met partijen zoals Deliveroo, die over 2020 nog een negatieve ebitda publiceerde. In het vierde kwartaal nam het aantal bestellingen in alle belangrijke markten opnieuw fors toe (zie tabel).

Maar op de beurs is het aandeel Just Eat Takeaway sinds de jaarwisseling uit de gratie. Dat is echter het gevolg van een rotatie naar bedrijven die meer profiteren van het opengaan van de economie als Covid-19 onder controle komt. De jaarcijfers onderstrepen dat JET de juiste strategie volgt. Het koopadvies blijft van kracht.

AANTAL BESTELLINGEN
In miljoenen kw4 2020 kw4 2019
Verenigd Koninkrijk 56 36
Duitsland 35 22
Canada 26 13
Nederland 14 10
Rest wereld 50 34
Aanvullende diensten als groeiaanjager
In Nederland draagt een bezorgrestaurant voor elke levering ongeveer een kwart van de bestelwaarde af aan JET-onderdeel Thuisbezorgd.nl. De helft van dat bedrag is een vergoeding voor het gebruik van het platform en het andere deel is voor de daadwerkelijke bezorging. In sommige markten betalen klanten overigens zelf de bezorgkosten. Vorig jaar waren die inkomsten van €231 mln goed voor 11% van de concernomzet.

Daarnaast boekte de onderneming overige inkomsten van €157 mln. Behalve op het afhandelen van het betalingsverkeer, hebben die ook betrekking op vergoedingen die restaurants betalen voor een meer prominente plaats op het platform. In Nederland houdt toezichthouder ACM deze werkwijze overigens tegen het licht. Mogelijk beperkt het de concurrentie en als klanten niet weten dat restaurants hiervoor betalen kan het een vorm van consumentenmisleiding zijn.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ