Volkswagen | Indrukwekkende inhaalslag op EV-markt
Met een koersstijging van circa 55% is het aandeel Volkswagen dit jaar de grote winnaar in de Duitse DAX-index. Over 2020 is de koers van het aandeel vrijwel verdubbeld. De beter dan verwachte verkoopcijfers van de e-modellen voedden het vertrouwen van beleggers dat het concern ook in de snel groeiende markt van elektrische voertuigen (EV) een sterke positie kan innemen. Als een van de eerste traditionele autofabrikanten zette Volkswagen in 2016 vol in op de productie van stekkerauto’s, naar aanleiding van het dieselschandaal en de steeds strengere emissienormen. Met als doel het marktleiderschap in 2025.
Volkswagen wint door schaalgrootte
De enorme investeringen werpen vruchten af, want de fel begeerde nummer 1-positie is wellicht volgend jaar al binnen bereik. In 2020 verdrievoudigde de verkoop van volledig elektrische auto’s naar circa 230.000 en voor dit jaar mikt het bedrijf op een afzet van een miljoen. Naast de vorig jaar geïntroduceerde ID.3 moet ook de elektrische SUV ID.4 voor verkoopsuccessen gaan zorgen. Volkswagen doet het beter dan verwacht en loopt de achterstand op Tesla snel in.
De Amerikanen gaan nu nog ruim aan kop, met een marktaandeel op de mondiale EV-markt van 23% tegen 11% voor Volkswagen. Maar analisten van de Zwitserse zakenbank UBS verwachten dat het Duitse concern al volgend jaar langszij komt bij Tesla en het potentieel heeft om verder marktaandeel te winnen.
Dalende kosten en groeiende investeringen
Dankzij de daling van de productiekosten en introductie van veel nieuwe modellen komt de overgang naar elektrisch rijden de komende jaren in een stroomversnelling. Tegen 2030 zullen elektrische auto’s al 50% uitmaken van de wereldwijde autoverkopen, verwacht UBS. Om de positie verder te versterken, ontwikkelt ook Volkswagen nieuwe e-modellen en gaat het concern de komende vijf jaar nog eens €35 mrd investeren in EV-technologie. Dit moet ertoe leiden dat in 2030 volledig elektrische auto’s meer dan 70% van de autoverkopen in Europa uitmaken, tegen de eerdere doelstelling van 35%. In de VS en China dient het aandeel van stekkerauto’s uit te komen op meer dan 50%.
Schaalgrootte is de sleutel tot succes in de competitieve mondiale automarkt. De e-modellen van de Volkswagen Groep (met onder meer ook Audi, Porsche, Seat en Skoda) zijn gebaseerd op het gestandaardiseerde productieplatform MEB, waarmee het concern een kostenefficiënt en schaalbaar platform in huis heeft. Samen met de wereldwijde productiefaciliteiten kan het hierdoor snel hoge volumes produceren tegen relatief lage kosten. De e-auto’s dragen direct bij aan het bedrijfsresultaat en zullen waarschijnlijk al tegen 2025 dezelfde winstmarge opleveren als brandstofauto’s.
De essentiële batterij
Aangezien Volkswagen meer (brandstof- en stekker)auto’s in een maand produceert dan Tesla in een heel jaar, is het ook niet zo moeilijk om de Amerikaanse nieuwkomer qua volumes snel van de troon te stoten. Wel heeft Tesla nog een ruime technologische voorsprong op het gebied van batterijen en software. UBS raamt het kostennadeel van Volkswagen als het gaat om batterijen op $1300 per auto. Aangezien batterijen een groot aandeel hebben in de prijs en dus ook de winstmarge van een e-auto, is het voor Volkswagen essentieel om de batterijkosten te verlagen.
In navolging van Tesla willen de Duitsers daarom ook de productie van batterijen in eigen hand nemen. Samen met partners gaat het concern de komende tien jaar zes Europese megafabrieken bouwen met een gecombineerde capaciteit van 240 gigawatt uur per jaar, goed voor de productie van vijf miljoen elektrische auto’s. Hierdoor wordt het bedrijf minder afhankelijk van leveranciers en is er ruimte om de kosten van batterijen op termijn met 30-50% te verlagen. Tesla zit echter ook niet stil en wil de batterijkosten eveneens aanzienlijk omlaag brengen.
Software een harde eis
Een nog grotere uitdaging wacht het Duitse concern op het gebied van digitalisering. Auto’s worden slimmer en ‘connected’, ofwel verbonden met internet. Ze herbergen daardoor steeds meer chips en software. Hier heeft Volkswagen een flinke achterstand op Tesla. Bovendien moet het opboksen tegen techgiganten zoals Apple, Google, Amazon en Baidu die zelfrijdende auto’s ontwikkelen. Apple bijvoorbeeld wil naar verluidt al in 2024 een zelfrijdende auto op de markt brengen, geproduceerd door Hyundai.
Volkswagen streeft ernaar om met zijn eigen ‘Project Trinity’ in 2026 volledig gedigitaliseerde, verregaand geautomatiseerde, elektrische auto’s voor de massa te produceren. Het trekt hier de komende vijf jaar nog eens €27 mrd voor uit. Trinity zal dan klaar zijn voor ‘level 4’ autonoom rijden, in tegenstelling tot de volledig zelfstandig rijdende (level 5) Apple Car.
Conclusie
Hoewel volledig autonoom rijden iets van de toekomst is, gaan de ontwikkelingen snel en Volkswagen mag deze slag niet verliezen. De succesvolle e-modellen geven vertrouwen in de toekomst. Bovendien heeft het concern met €26,8 mrd aan liquiditeiten voldoende financiële slagkracht. Ondertussen denken de Duitsers met extra kostenbesparingen de operationele winstmarge te kunnen verhogen naar 7-8% in 2025, tegen 4,3% in 2020.
Dit jaar wacht reeds een fors margeherstel tot aan de bovenkant van de bandbreedte 5-6,5%, ondanks de chiptekorten in de industrie en de langzame vaccinaties in Europa. Vooral in China (41% van de afzet) doet VW dit jaar naar verwachting goede zaken. Ik raam de winst op €25 per preferent aandeel (ticker: VOW3) en verwacht een gelijk dividend van €4,86 per aandeel.
Aandeel Volkswagen nog altijd koopwaardig
Een verder herstel van de autoverkopen en de beoogde margestijging bieden uitzicht op een krachtige winststijging de komende jaren. Na mijn koopadvies van eind augustus 2019 is de koers van het aandeel Volkswagen met ruim 60% opgelopen. Bij een k/w van 9,4 zie ik echter, gezien de omslag van Volkswagen naar een puur elektrische autofabrikant, nog ruimte voor een verdere herwaardering . Ik handhaaf daarom het koopadvies.
Jaarcijfers | ||
In € mrd | 2020 | 2019 |
Omzet | 222,9 | 252,6 |
Bedrijfsresultaat voor bijz. posten | 10,6 | 19,3 |
Netttowinst | 8,8 | 14,0 |
*De auteur heeft een positie in Volkswagen.