Adviesverlaging | Procter & Gamble ziet zwakkere groeicijfers
Procter & Gamble, opgenomen in de Hoogdividendportefeuille, rapporteerde dinsdag voorbeurs een organische omzetgroei van 4% over het eerste kwartaal van dit jaar. Het gaat om de kleinste organische omzetgroei sinds 2018 voor ‘s werelds grootste producent van consumentengoederen.
Procter & Gamble, bekend van sterke merken als Pampers, Gilette, Ariel, Always, Pantene, Head & Shoulders, Ambi Pur en Swiffer, liet weten later dit jaar net als veel sectorgenoten prijsverhogingen door te zullen voeren voor zijn producten, waarmee de omzet een nieuwe impuls moet krijgen.
Prijsverhogingen
Procter & Gamble profiteerde in 2020 net als bijvoorbeeld het Britse Reckitt-Benkiser (Dividendportefeuille) van de sterk toegenomen vraag naar schoonmaakproducten, toiletpapier en papieren handdoeken door de coronapandemie. Met het afzwakken van de pandemie valt ook een deel van deze extra omzet weg. Door de prijzen voor onder meer luiers en verzorgingsproducten voor vrouwen te verhogen, hoopt Procter de omzet een nieuwe impuls te geven.
In het jongste kwartaal van het boekjaar, dat tot eind juni loopt, steeg de omzet met 5% tot $18,1 mrd, waarbij er voor het eerst in jaren geen volumegroei was. De winst per aandeel groeide van $1,12 naar $1,26 en Procter hield vast aan de eerder afgegeven outlook waarbij wordt gerekend op een organische omzetgroei van 5-6% voor het lopende boekjaar.
Analisten rekenen voor boekjaar 2021 gemiddeld op een 6,3% hogere omzet van $75,4 mrd, nadat Procter over boekjaar 2020 (tot juni 2020) een groei van 4,8% had gerealiseerd.
Aandeel Procter & Gamble aan de dure kant
Met een k/w van 24 (2021) blijft het aandeel Procter & Gamble aan de dure kant en lijkt een sterke koersstijging op korte termijn niet waarschijnlijk. Waar het bij Procter natuurlijk vooral om gaat is het dividend, dat nu 65 jaar op rij wordt verhoogd. In 2021 gaat het dividend met een mooie 10% omhoog naar $0,87 per kwartaal. Dat is de grootste verhoging in tien jaar voor Procter. Gezien de stevige waardering en zwakkere groei is een adviesverlaging naar ‘houden’ op zijn plaats.