Alphabet | Een vlammend eerste kwartaal
De omzetgroei van Alphabet is met 34,4% verrassend hoog en is toe te schrijven aan alle onderdelen: Google, Youtube en cloud. Het bedrijf hield in het commentaar een slag om de arm over de vraag of dit hoge omzetniveau herhaald zal worden in de komende kwartalen. Door corona zijn de bestedingspatronen anders dan normaal. Het eerste kwartaal is traditioneel het minste voor Alphabet en het is mogelijk dat dit jaar een ander kwartaal die twijfelachtige eer krijgt. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat het feest het hele jaar doorgaat.
Winst
Ook de winst lag aanmerkelijk hoger. De operationele winst is meer dan verdubbeld, onder andere door de relatief lage winst vorig jaar (mede door boetes) en omdat Alphabet de verwachte levensduur van bepaalde hardware heeft verlengd. Daardoor zijn de afschrijvingen lager. De nettowinst per aandeel is met maar liefst 167,4% gestegen naar $26,63. Dit komt mede doordat het bedrijf forse boekwinsten heeft gemaakt op belegd vermogen.
Het bedrijf heeft zoveel financiële middelen dat een fors deel daarvan ($108,5 mrd) in effecten belegd wordt. Winsten hierop droegen afgelopen kwartaal ongeveer $7 per aandeel bij. Lagere winsten of verliezen zijn in de toekomst natuurlijk mogelijk, dus ik ga bij mijn winsttaxatie niet uit van herhaling van het eerste kwartaal.
Aandeel Alphabet blijft koopwaardig
Op basis van deze goede start verhoog ik mijn schatting voor de winst per aandeel naar $90 (van $71). Daarbij houd ik nog rekening met een wat minder uitbundige winst in het tweede en derde kwart en een goed resultaat in het traditioneel sterke vierde kwartaal. Met een koers van $2425 is de k/w van het aandeel ongeveer 27.
Dat is toch niet echt veel te noemen voor een nog altijd sterk groeiend bedrijf met een ijzersterke marktpositie en een sterke balans. Alphabet heeft aangekondigd voor $50 mrd aan eigen aandelen te gaan inkopen. Dat zal ook een licht positieve invloed op het aandeel hebben. Ik zie geen redenen om mijn advies voor het aandeel Alphabet te veranderen, het blijft ‘kopen’.