Facebook | Hogere advertentieprijzen stuwen omzet en winst
Het eerste kwartaal van Facebook heeft een resultaat opgeleverd dat een stuk boven de verwachtingen lag. De omzet is gestegen met 47,6% naar $26,2 mrd en de nettowinst met 93,7% naar $9,5 mrd ($3,34 per aandeel). Het gebruik van de platforms van Facebook is toegenomen, maar de omzetstijging komt vooral door de hogere advertentieprijzen.
Dure advertenties
Volgens Facebook werd er 30% meer betaald voor advertenties. Daardoor is de omzet per gebruiker gestegen van $6,95 naar $9,27. Het bedrijf heeft ongeveer 3 miljard gebruikers. De stijging van het aantal gebruikers lag in het eerste kwartaal op 15,2%. Het aantal getoonde advertenties steeg echter met ‘maar’ 12%. Het zijn dus niet zozeer de volumes, maar vooral de prijzen die de hoge omzetgroei veroorzaakt hebben.
Hoge groei
Ik schat de omzet dit jaar in op $113,5 mrd. Als dat gehaald wordt, zal de gemiddelde jaarlijkse omzetgroei uitkomen op 26,7% over drie jaar (2019, 2020 en 2021). Dat is heel hoog voor een bedrijf van deze omvang. Daar komt nog bij dat Facebook last heeft van strengere regels en zelf maatregelen neemt die ten koste gaan van de omzet.
In het tweede kwartaal zal bijvoorbeeld een verandering in het besturingssysteem van Apple een negatieve invloed hebben op de resultaten. Apple-gebruikers moeten in het nieuwe systeem eerst expliciet toestemming geven voordat hun gegevens gebruikt mogen worden door derden. Momenteel is toestemming weigeren wel mogelijk, maar niet bepaald makkelijk.
Aandeel Facebook blijft koopwaardig
Ik verhoog mijn wpa-taxatie voor dit jaar van $11,25 naar $12,30. Met een koers van $325 is de k/w dan 26,4. Dat is helemaal niet duur voor een bedrijf met een dergelijke hoge groei. De hindernissen rond privacy zijn waarschijnlijk een reden waarom het aandeel geen hogere waardering heeft, eentje die meer past bij het groeitempo.
Maar deze problemen bestaan inmiddels al jaren en hebben tot op heden niet gezorgd voor noemenswaardige problemen voor het bedrijf. Ik zie dan ook niet in waarom beleggers er nu ineens angstig voor moeten zijn. Het advies op het aandeel Facebook blijft ’kopen‘.