Vier kansrijke beleggingen door de Europese Green Deal
Met de Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans als boegbeeld, toont de Europese Unie met haar Green Deal de ambitie om van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te maken. In 2020 werd duidelijk welke stappen de EU wil zetten om de CO2-uitstoot te verlagen en welke budgetten daartoe worden vrijgemaakt. Tegen 2030 dient er al 55% minder CO2-uitstoot plaats te vinden vergeleken met 1990 en om dit te verwezenlijken wil de EU tegen 2030 in totaal €1 bln investeren in de groene transitie.
Daar bovenop stromen er ook nog gelden vanuit het EU Herstelfonds naar duurzame projecten. Het EU Herstelfonds dat Europa door de coronacrisis dient te helpen heeft een omvang van €750 mrd. Minimaal een kwart daarvan moet ten gunste komen aan investeringen in de groene economie.
De Green Deal zal moeten zorgdragen voor een vergroening van de energiemix. Daarbij wordt ingezet op het verhogen van het aandeel elektriciteit. In 2020 lag dit nog op circa 22%. Tegen 2050 dient dit te worden opgeschroefd naar 40 à 50%. Ook het aandeel van hernieuwbare energie moet flink toe nemen. De EU heeft namelijk als doelstelling dat de elektriciteitsproductie uit fossiele brandstoffen tegen 2030 op zijn minst is gehalveerd. Ook zal er flink worden ingezet op het verduurzamen van de mobiliteit.
Enkele voorbeelden daarvan zijn het stimuleren van elektrische auto’s en het gebruik van het openbaar vervoer. Ook gebouwen zijn meegenomen in de plannen. Denk aan het stimuleren van warmtepompen in huizen en hotels en aan het optimaliseren van de isolatie van panden. Waar elektrificatie niet mogelijk is, heeft de Europese Unie haar zinnen gezet op groene waterstof. Onder andere voor zwaar vervoer via vrachtwagens en schepen is waterstof mogelijk een alternatief voor de batterij.
Met aandelen en ETF’s inspelen op Europese Green Deal
De Green Deal is omvangrijk en veel bedrijven zullen hiervan profiteren. Om in te spelen op dit thema reiken wij voor de aandelenbelegger twee koopwaardige aandelen aan en, voor beleggers die een voorkeur hebben voor een mandje aandelen, twee verschillende ETF’s.
1. iShares Global Clean Energy ETF
De Green Deal, het EU Herstelfonds en de verkiezing van de Amerikaanse president Joe Biden, die grote verduurzamingsplannen heeft, zorgden ervoor dat beleggers in schone energie begin dit jaar flink op de muziek vooruit begonnen te lopen. Menig analist waarschuwde voor een bubbel en ook bij Beleggers Belangen verlaagden we het advies op bijvoorbeeld Plug Power vanwege de torenhoge waardering naar ‘verkopen. Dit is een waterstofspeler die begin dit jaar nog een weging van 11% had in de populaire iShares Global Clean Energy ETF. Sindsdien is de beurskoers van zowel Plug Power als de betreffende ETF behoorlijk afgenomen.
Ook werd de index die de iShares Global Clean Energy ETF volgt recent aangepast. In plaats van dat de index nog uit 30 aandelen bestaat is dit inmiddels opgekrikt naar 82. Uiteindelijk zal dit oplopen naar circa 100 aandelen. Daarmee neemt het concentratierisico af en dat is naar mijn mening positief.
Na een koersdaling van bijna 40% van de ETF waaraan verschillende redenen ten grondslag liggen, zoals het genoemde concentratierisico, de rotatie naar aandelen die profiteren van een heropening en oplopende rentes, is er behoorlijk wat lucht uit de ETF gelopen. Dit biedt kansen voor beleggers die de overtuiging hebben dat de transitie naar een groenere wereld noodzakelijk is.
De vooruitzichten op de lange termijn blijven goed voor dit thema. De EU wil met haar Green Deal het aandeel van elektriciteit in de energiemix flink verhogen. Hernieuwbare energie was in 2020 goed voor circa 30% van de elektriciteitsproductie binnen de EU. Tegen 2050 moet dit oplopen naar ruim 80%. Om dit te bewerkstelligen is de EU van plan om flinke aantallen windturbines en zonnepanelen bij te plaatsen de komende jaren. Dit is broodnodig, want de huidige manier van elektriciteitsopwekking is verantwoordelijk voor 25% van de CO2-uitstoot binnen de EU.
De recente koersdaling en de bredere spreiding maken de iShares Clean Energy ETF aantrekkelijk voor beleggers die blootstelling willen aan het thema schone energie. De aandelen worden door iShares fysiek aangekocht en de ETF bestaat voor 58% uit nutsbedrijven, gevolgd door industrie (25%) en technologie (15%). De onderliggende index noteert aan een k/w van 31 en is daarmee aantrekkelijk gewaardeerd. Begin dit jaar kwam de koerswinstverhouding van de onderliggende index nog uit op 75.
iShares Global Clean Energy ETF kerngegevens |
|
Beurs | Milaan |
Fondscode (ISIN) | IE00B1XNHC34 |
Methode | Replicatie |
Hoogste koers 12 maanden | € 16,12 |
Laagste koers 12 maande | € 5,54 |
Beurswaarde | €4,1 mrd |
Totale kosten | 0,65% |
2. Alstom
Transport is na de productie van elektriciteit de belangrijkste veroorzaker van de CO2-uitstoot (circa 24% van het totaal) in Europa. Indien de EU haar doelstelling wilt bereiken om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, dan zullen de transportemissies met 90% moeten afnemen. De ambities van de EU spelen fabrikanten van elektrische auto’s daardoor in de kaart. Na een indrukwekkende rit van het aandeel Tesla (koerswinst +600%), dat al die tijd een koopadvies van ons had, zien we momenteel betere beleggingskansen in aandelen als Volkswagen en Daimler vanwege hun veel lagere waardering. Beide autofabrikanten maken inmiddels serieus werk van elektrisch rijden.
Een minder voor de hand liggende keuze, maar daardoor niet minder interessant, is het Franse Alstom. De bouwer van treinen, trams en metro’s is goed gepositioneerd om te profiteren van de Green Deal. Een goede manier om de uitstoot in de toekomst te verlagen is om meer gebruik te maken van het spoor. De spoorwegen zijn momenteel verantwoordelijk voor slechts circa 1% van de CO2-uitstoot binnen alle vormen van transport in de EU. De EU heeft daarom besloten dat het meer personenvervoer en goederenvervoer naar het spoor wil halen. Dit jaar is tevens door de EU uitgeroepen tot het Europese jaar van het spoor, daarmee wil het de inzet van treinen promoten als duurzaam vervoersmiddel.
Naar mijn inschatting zal de Green Deal ervoor zorgen dat er de komende jaren meer wordt geïnvesteerd in het spoor en Alstom zal daarvan profiteren. Daarnaast ben ik positief over dit bedrijf omdat Alstom dit jaar de treindivisie van het Canadese Bombardier heeft overgenomen, een kans die zich voordeed omdat Bombardier in financiële problemen terecht was gekomen. De geografische spreiding van de Franse treinenbouwer is daarmee aanzienlijk verbeterd. De overname brengt de nodige synergievoordelen met zich mee en ik reken erop dat het management de kostenstructuur van het Bombardier-onderdeel zal kunnen verbeteren. Bij een geschatte k/w 2021 van 22 en een vol orderboek, waarmee het voor vijf jaar aan werk op de plank heeft liggen, is het aandeel koopwaardig en een mooie aanvulling op een gespreide portefeuille.
Alstom kerngegevens |
|
Beurs | Parijs |
Fondscode (ISIN) | FR0010220475 |
Hoogste koers 12 maanden | € 49,70 |
Laagste koers 12 maanden | € 33,90 |
Beurswaarde | €16 mrd |
Koers-winstverhouding 2021 (t) | 22 |
Dividendrendement | 0,60% |
3. Saint Gobain
Van de CO2-uitstoot in Europa is 11% afkomstig van gebouwen. Denk daarbij aan verwarming en energieverbruik. Wil Europa klimaatneutraal worden, dan zal het dus woningen en gebouwen moeten verduurzamen. Grote aantallen huizen zullen gerenoveerd moeten worden om ze energiezuiniger en energie-efficiënter te maken.
Dat er kansen zijn voor bedrijven die zich richten op het verduurzamen van woningen blijkt wel uit de cijfers. Momenteel wordt 1% van alle huizen in Europa jaarlijks gerenoveerd en dat tempo ligt volgens verschillende analisten veel te laag. Mocht de EU haar doelstellingen willen bereiken, dan moet dat tegen 2030 al op 2% per jaar liggen, wat een verdubbeling zou betekenen van het aantal renovaties op jaarbasis in Europa.
Het Franse Saint-Gobain, dat actief is op het gebied van bouwmaterialen, zou hiervan moeten kunnen profiteren. Met 167.000 medewerkers en een marktkapitalisatie van €29,6 mrd kunnen we gerust spreken over een reus. Met een aanzienlijke blootstelling (circa 40% van de winst) aan de renovatiemarkten is de onderneming goed gepositioneerd om te profiteren van de Europese Green Deal.
Kijken we naar de cijfers, dan kunnen we concluderen dat Saint-Gobain in de eerste helft van 2020 wel wat hinder heeft ondervonden van de coronacrisis, maar in de tweede helft van het jaar een inhaalslag wist te maken. De operationele winst kwam in de laatste zes maanden boven de €2 mrd uit – gedreven door een zeer sterk vierde kwartaal, kostenbesparingen en hogere verkoopprijzen – en dat was een toename van 22,4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De marge liep daarbij op van 8,4% naar 10%, het hoogste niveau in de geschiedenis van het bedrijf. Daarbij is Saint-Gobain in 2021 goed uit de startblokken gekomen en kwam het bedrijf met een positieve outlook.
De Fransen verwachten een stevige verbetering van het operationeel resultaat en gaan ervan uit dat de hogere grondstofprijzen kunnen worden doorberekend aan de klanten. Ook boekt Saint-Gobain goede progressie in de optimalisatie van haar portefeuille. Lage marge-activiteiten worden verkocht tegen vooralsnog mooie bedragen, hetgeen een positieve impact heeft op de toekomstige marges. Bij een geschatte k/w 2021 van 14 is het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd en koopwaardig.
Saint-Gobain kerngegevens |
|
Beurs | Parijs |
Fondscode (ISIN) | FR0000125007 |
Hoogste koers 12 maanden | €56,88 |
Laagste koers 12 maanden | €23,44 |
Beurswaarde | €29,6 mrd |
Koers-winstverhouding 2021 (t) | 14 |
Dividendrendement | 2,4% |
4. VanEck Hydrogen ETF
Met de Europese Green Deal staat elektrificatie hoog op de agenda. Jammer genoeg kunnen daarmee niet alle CO2-uitdagingen worden opgelost. Sommigen toepassingen laten zich namelijk moeilijk elektrificeren. In dergelijke situaties kan groene waterstof mogelijk een oplossing bieden. Enkele voorbeelden waarbij waterstof een rol zou kunnen spelen zijn bijvoorbeeld de industrie voor de productie van staal en cement, maar ook zwaar transport zoals grote vrachtwagens, lucht- en scheepvaart. Verschillende wetenschappers plaatsen overigens zo hun kanttekeningen bij commercieel succes van waterstof.
De EU lijkt echt werk te willen maken van de transitie en wil overstappen van fossiele brandstoffen naar onder meer waterstof. Daarbij heeft het ook al concrete doelstellingen geformuleerd. Tegen 2024 wil het voor 6 gigawatt capaciteit aan elektrolyse-apparatuur bouwen, waarmee groene waterstof kan worden geproduceerd. Daarmee zou de EU 1 miljoen ton groene waterstof kunnen produceren. Tegen 2030 moet dit worden opgeschaald naar 40 gigawatt, waarmee 10 miljoen ton groene waterstof moeten kunnen worden geproduceerd. Industrieën die daarna nog draaien op fossiele brandstoffen dienen over te stappen naar het gebruik van groene waterstof.
Dat klinkt zeer positief voor waterstof, maar er is nog een duidelijk probleem. De meeste waterstofprojecten staan nog in de kinderschoenen en de kostprijs van groene waterstof is nog erg hoog. Subsidies zijn daardoor noodzakelijk om de eerste stappen te zetten. Technologische ontwikkelingen en schaalvoordelen moeten ertoe leiden dat groene waterstof steeds aantrekkelijker wordt en zonder subsidie kan worden geproduceerd. Dit maakt het beleggen in waterstofbedrijven bovengemiddeld risicovol. Doordat daarnaast nog onduidelijk is wie de toekomstige winnaars zullen zijn, is gespreid beleggen in dit thema aan te raden en ik wil benadrukken dat een lange beleggingshorizon noodzakelijk is.
Om in te spelen op het waterstofthema gaat mijn voorkeur uit naar de VanEck Hydrogen ETF die recent werd gelanceerd. Deze ETF is een mooie aanvulling op een gespreide portefeuille. Vanwege het hoge risicoprofiel van de belegging is het aan te raden gespreid in de tijd een positie op te bouwen en hierin niet meer dan 5% van het belegde vermogen te alloceren.
VanEck Hydrogen ETF kerngegevens |
|
Beurs | Milaan |
Fondscode (ISIN) | IE00BMDH1538 |
Methode | Volledige replicatie |
Hoogste koers 12 maanden | € 19,90 |
Laagste koers 12 maanden | € 13,80 |
Beurswaarde | €26,7 mln |
Totale kosten | 0,55% |
De auteur bezit aandelen Alstom.