Deze cashmachine blijft delen met de belegger
Het Amerikaanse Masco genereert een ijzersterke cashflow waarmee het beleggers al jarenlang beloont met steeds meer dividend en de inkoop van flinke pakketten eigen aandelen. Masco, dat ik in 2017 al tipte in een artikel over de Tour de France is een grote speler op het gebied van woningverbetering en bouwproducten. Tot de eigen sterke merknamen behoort onder meer Hansgrohe, bekend van de kranen en bad- en doucheproducten.
De activiteiten van Masco zijn onderverdeeld in twee divisies; loodgietersproducten (Plumbing Products, waaronder de kranen vallen) en decoratieve architecturale producten. Deze laatstgenoemde divisie levert architecturele coatings en houtverzorgingsproducten in de Verenigde Staten en aan doe-het-zelf ketens in Canada. Daarnaast vallen hier ook producten onder als douchedeuren, douche-accessoires, buitenverlichting en kast-, deur- en raambeslagen.
Hansgrohe valt onder Plumbing Products, dat wereldwijd onder eigen merknamen producten als kranen, sanitair, douchebakken, toiletten, spa’s en waterbehandelingssystemen verkoopt. In 2020 was Plumbing Products goed voor ruim 57% van de totale omzet van $8,09 mrd van Masco, die juist dankzij Covid-19 met 12,7% steeg.
Aandeel Masco aantrekkelijk geprijsd
Masco, dat nog altijd zo’n 80% van zijn omzet in Noord-Amerika realiseert, noteert tegen een k/w van 17,5 en blijft daarmee aantrekkelijk geprijsd, zeker met het oog op de verwachte groei van omzet en winst de komende jaren. Ook Masco zorgt bijzonder goed voor zijn aandeelhouders, die elk jaar meer dividend krijgen én, nog belangrijker misschien, volop profiteren van de massale aandeleninkoop.
Vorig jaar kocht Masco 8% van zijn eigen aandelen in en sinds 2014 is dat maar liefst 25%. Het dividend gaat in 2021 bovendien zeer verrassend met maar liefst 68% omhoog tot een recordniveau van $0,235 per kwartaal. Het aandeel Masco blijft koopwaardig.