IPO-update | Deze aandelen gaan en gingen naar de beurs
In deze update bieden we beleggers een overzicht van de meest noemenswaardige beursgangen van de afgelopen tijd en blikken we vooruit naar wat komen gaat. Voor meer informatie over hoe te beleggen in beursgangen klik je hier. We beginnen deze update met een beursgang in Amsterdam.
NX Filtration
Op 11 juni haalde NX Filtration €165 mln op met zijn beursintroductie in Amsterdam. De beurskoers van de in Enschede gevestigde waterfilteraar, die pas in 2016 werd opgericht, kwam de eerste twee handelsdagen niet van zijn plaats met een onveranderde koers van €11. Zie ook pagina 16.
Squarespace
Een van de meer succesvolle IPO’s in mei was die van techbedrijf Squarespace (SQSP), dat net als het eerder door Beleggers Belangen getipte Wix.com gespecialiseerd is in websites, webhosting en platforms voor e-commerce. Squarespace, dat voor 2021 een omzetgroei van 23-25% tot $764-776 mln verwacht, ging voor $50 per aandeel naar de beurs via een ‘direct listing’ en sloot de eerste dag af met een klein verlies. Sindsdien krabbelt de koers echter weer op, met deze week een hoogste koers ooit van $60. Daarmee is Squarespace nu $8,2 mrd waard, tegen $16 mrd voor de Israelische concurrent Wix.com.
Mister Spex
Optiekketen Mister Spex wil later dit jaar in Frankfurt naar de beurs. Deze week maakte het Duitse bedrijf, dat actief is in tien Europese landen, zijn plannen voor de IPO bekend. De concurrent van GrandVision wil in het derde kwartaal minimaal €225 mln ophalen via de beursgang om de internationale expansie te financieren en investeringen technologie te kunnen doen. In 2020 boekte Mister Spex een omzet van €164 mln en werd een brutowinst van €81 mln gerealiseerd.
Oatly
Een van de meest in het oog springende IPO’s was die van het Zweedse Oatly, dat op 20 mei voor $17 per aandeel naar de beurs ging in New York en de eerste handelsdag afsloot op $22,12. Oatly produceert havermelk, dat wordt gezien als groen alternatief voor gewone melk aangezien het minder water kost en CO2-uitstoot. Onder meer Blackstone en Oprah Winfrey investeerden in een vroeg stadium in Oatly, dat zijn omzet in 2020 ruimschoots zag verdubbelen tot $421. Vorig jaar werd de waarde van Oatly nog ingeschat op $2 mrd bij een investeringsronde waar, naast Oprah Winfrey en Blackstone, ook rapper Jay-Z, actrice Natalie Portman en Starbucks-oprichter Howard Schultz aan deelnamen.
Deze bekende investeerders deden een goede zaak, want bij de huidige koers van $27,37 is Oatly, dat ook ijs en yoghurt maakt, maar liefst $16,2 mrd waard. Deze week, een maand na de IPO, begonnen verschillende analisten met het volgen van Oatly. Analisten zijn onder de indruk van de sterke groeicijfers, maar wijzen wel op de zeer competitieve markt en hoge waardering na de koersstijging van 40%. Oatly haalde $1,4 mrd op met de IPO.
Vimeo
Youtube-concurrent Vimeo heeft sinds 18 mei een eigen beursnotering na de afsplitsing van moederbedrijf IAC/Interactive, dat de afgelopen jaren al tien andere techbedrijven naar de beurs bracht, waaronder Match.com. Vimeo (ticker VMEO) kende een slechte start met een 16,2% lagere koers op de eerste handelsdag. Na een dieptepunt van $38 eind mei herstelde de koers tot $45. Vimeo is nu $7,2 mrd waard.
Marqeta
Een van de grootste IPO’s in de Verenigde Staten deze maand was die van het in betaaldiensten gespecialiseerde Marqeta (tickercode: MQ). Het bedrijf, dat onder meer technologieplatforms Uber en DoorDash als klanten heeft, ging voor $27 per aandeel naar de beurs in New York, wat ruim boven de eerdere bandbreedte van $20 tot $24 was. Het in Californië gevestigde bedrijf, dat een jaar geleden nog werd gewaardeerd op $4,3 mrd bij de laatste investeringronde onder private investeerders, haalde $1,2 mrd op en steeg de eerste handelsdag met 20%. Inmiddels is Marqeta $17 mrd waard, bij een koers van $32. In mei gingen ook twee andere, kleinere, in betaaldiensten gespecialiseerde bedrijven naar de beurs. Flywire (FLYW) steeg 46% op de eerste handelsdag in New York, terwijl Paymentus Holdings (PAY) 36% omhoog schoot.