Just Eat Takeaway | Voet op Amerikaanse bodem
Beleggers hebben er even op moeten wachten, maar vorige week was het dan zover. Aandeelhouders Grubhub stemde massaal voor een overname door Just Eat Takeaway en daarmee zet de maaltijdenbezorger voet op Amerikaanse bodem. Ceo Jitse Groen ziet met deze overname zijn eerdere visie werkelijkheid worden. In 2009 had hij al voor ogen dat Just Eat, Grubhub en Takeaway op termijn samen zouden gaan.
De nieuwe combinatie heeft een gezamenlijk omzet van circa €4,2 mrd en het aantal bestellingen ligt al rond de 90 miljoen per maand.
Takeaway het meest geshorte aandeel
Met de overname komt er een einde aan een periode van onzekerheid. Op 15 juni hebben aandeelhouders Grubhub per aandeel 0,6710 aandeel JET ontvangen en daarmee is de Amerikaanse beursnotering een feit. Het grote aantal openstaande short posities dat geruime tijd de koers drukte, zal nu naar verwachting afnemen en dat kan een positief effect hebben op het aandeel.
JET was in Nederland het meeste geshorte aandeel omdat er veel arbitragehandel in plaats vond. Professionals kochten aandelen Grubhub en gingen short op het aandeel JET . Indien de overname zou slagen verdienden ze dan op de spread tussen beide aandelen.
Strategie
Voor beleggers is het nu wachten op meer details over de strategie. Op welke manier en waar verwacht JET marktaandeel te winnen en wat zijn de vooruitzichten van de combinatie? Daarnaast is het ook interessant of JET gehoor geeft aan het verzoek van de activistische aandeelhouder Oceanwood. Die is van mening dat het management de onderwaardering van JET op de beurs moet aanpakken.
Een stap in de juiste richting is de verkoop van het belang in het Braziliaanse IFood. JET zou de opbrengst (gedeeltelijk) kunnen gebruiken om eigen aandelen in te kopen. JET heeft eerder een bod van €2,3 mrd op haar belang in het Braziliaanse IFood afgewezen.
Aandeel Takeaway blijft koopwaardig
Het is nu aan JET om te bewijzen dat de overname in de VS een goede zet is. De groeivooruitzichten voor de groep blijven onverminderd goed. Met name in Europa doet het bedrijf goede zaken en heeft het een sterk marktaandeel. In vergelijking tot de Amerikaanse concurrent Doordash, dat een vergelijkbare omzet heeft maar een mindere geografische spreiding, lijkt JET een koopje. De waardering ligt maar liefst 63% lager. Ik herhaal voor het aandeel Takeaway het koopadvies.
De overname van Grubhub liet echter wel lang op zich wachten en dat heeft de beurskoers geen goed gedaan. JET zal met concrete plannen moeten komen om hier iets aan te doen. De relatief lage beurswaarde van JET van €15,8 mrd vergroot de kans om uiteindelijk zelf een overnameprooi te worden. Mogelijk kapers op de kust zijn Doordash dat een beurswaarde heeft van $52 mrd en Uber dat eveneens een belangrijke speler is in de sector. Haar marktkapitalisatie bedraagt met $92 mrd, een vijfvoud van die van JET.