Familiebedrijf met mooi trackrecord
Familiebedrijven worden door een crisis net zo hard geraakt als niet-familiebedrijven, maar blijken vaak sneller weer op te veren en beleggers plukken daar de vruchten van. Daarbij blijkt uit meerdere onderzoeken dat familiaal geleide bedrijven ook meer de focus leggen op de lange termijn, sneller groeien en winstgevender zijn dan niet-familiebedrijven.
Deze outperformance wordt ook bevestigd door een onderzoek van Credit Suisse. Daaruit blijkt dat over de periode 2006-2020 het gemiddelde jaarrendement van familiebedrijven in Europa 4,7 procentpunt hoger uitviel dan dat van niet-familiebedrijven. De ondergrens die de onderzoekers daarbij hanteerden was dat de oprichter en/of zijn nazaten meer dan 20% van het kapitaal en stemrecht in hand hadden.
Pinault en Gucci
Een bedrijf dat hieraan voldoet, is het luxeconcern Kering. De familie Pinault bezit 41% van de aandelen en dat zorgt voor een consistente strategie op de lange termijn. Kering staat bekend om haar luxemerk Gucci en is daar ook grotendeels van afhankelijk. De onderneming zag de verkopen tijdens het dieptepunt van de coronacrisis flink onder druk staan: de omzet kromp in 2020 met maar liefst 17,5%, naar €13,1 mrd.
Dit jaar is er echter alweer een flink herstel zichtbaar. De omzet in het eerste kwartaal steeg met 26%, ondanks het feit dat veel winkels in Europa nog gesloten waren.
Kering is met haar merken – naast Gucci heeft het onder andere ook Yves Saint Laurent in het assortiment – goed gepositioneerd om de komende jaren te profiteren van de sterke vraag naar luxegoederen vanuit met name China. Dat maakt een belegging in dit bedrijf op dit moment aantrekkelijk. De hoge kasstroom die Kering weet te generen biedt daarnaast mooie kansen voor het doen van overnames.
Aandeel Kering aantrekkelijk in de sector
Beleggers in Kering behaalden de afgelopen twintig jaar een jaarlijks gemiddeld rendement van 11,3% en dat is een duidelijk outperformance ten opzichte van de AEX-index (+4,8%) en de S&P500 (+8,6%). Bij een geschatte k/w 2021 van 31 is het aandeel Kering ten opzichte van de belangrijke sectorgenoten aantrekkelijk gewaardeerd en koopwaardig.