Tegenvaller voor TomTom
In het halfjaarbericht heeft TomTom bekendgemaakt dat de outlook voor 2021 is bijgesteld. Het navigatiebedrijf voorspelde eerder dat omzet tussen €520 mln en €570 mln zou liggen, maar nu is de bandbreedte €500 mln tot €530 mln. Autofabrikanten hebben al een aantal kwartalen last van een tekort aan chips voor nieuwe auto’s. Daardoor ligt de productie lager dan gewenst, en dat heeft effect op de verkoop van de navigatiediensten van TomTom aan autoproducenten.
Het is echter opvallend dat TomTom hier niet eerder voor heeft gewaarschuwd. De chiptekorten zijn dit hele jaar al bekend, en de daaruit volgende productiebeperkingen ook. Wellicht was TomTom te optimistisch over de termijn waarop dit probleem opgelost zou zijn, of over de gevolgen voor TomTom zelf.
Hogere omzet én verlies
De omzet in het tweede kwartaal (€133,1 mln) was wel hoger dan die van een jaar geleden en die over het eerste kwartaal van dit jaar. De marges lagen echter lager. Dat komt volgens het bedrijf doordat TomTom kosten heeft moeten maken voor het hervatten van productie bij een klant. TomTom verloor in het kwartaal netto €23,6 mln, en dat is twee keer zoveel als het verlies over het eerste kwartaal (€11,5 mln).
Door de verliezen verlaag ik mijn wpa-taxatie van -€0,27 naar -€0,40. Mijn taxatie voor volgend jaar van -€0,05 laat ik nog staan. Ik ga ervan uit dat de chiptekorten geleidelijk zullen afnemen. De verdere digitalisering van de auto zou op TomTom ook een positieve uitwerking moeten hebben.
Advies TomTom
Mijn houdadvies op het aandeel TomTom verandert niet door het kwartaalbericht. Het is en blijft zo dat het toekomstige succes van TomTom bepaald zal worden door de rol die het bedrijf zal gaan spelen in de steeds digitalere auto, waarbij zelfrijdende eigenschappen steeds belangrijker worden. Het blijft echter afwachten hoe groot die rol precies wordt.
De huidige tegenvaller is jammer, maar het is naar mijn mening geen teken dat TomTom de boot aan het missen is. Financieel kan het bedrijf ook nog wel wat hebben, met €258,9 mln aan cash op de balans. Het blijft dus ‘houden’.