Beter Bed doet online goede zaken
De halfjaarcijfers van Beter Bed werden in eerste instantie positief ontvangen, maar gedurende de handelsdag zakte het aandeel toch wat weg. De omzet over de eerste zes maanden van het jaar kwam uit op €97,2 mln en dat is een toename van slechts 0,6% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Toch liet de beddenspecialist een mooi herstel zien.
Over de eerste drie maanden van het jaar daalde de omzet namelijk nog met 11,7%. De voornaamste reden hiervoor destijds waren de coronamaatregelingen die ertoe leidden dat de winkels van Beter Bed hun deuren gesloten moesten houden. De online verkopen zaten zoals verwacht behoorlijk in de lift en stegen in de eerste helft van het jaar met 123% en waren daarmee goed voor bijna 33% van de totale omzet. Ook bij de vooralsnog kleine groothandelstak (<7% van de omzet) zat de groei er goed in. De omzet steeg bij deze tak met 40,8%.
Groothandelstak
Het operationeel resultaat (ebitda) daalde van €14,8 mln naar €13,7 mln, maar dit cijfer kwam niet als een verrassing. Eerder dit jaar liet CEO John Kruijssen namelijk al weten dat een toename van de online verkopen de marges op de korte termijn zullen drukken. Onderaan de streep bleef er uiteindelijk een nettowinst over van €4,1 mln (€0,16 per aandeel), tegenover €2,8 mln in de eerste helft van 2020.
In een toelichting herhaalde het management de langetermijndoelstellingen. Beter Bed wil de omzet in circa vijf jaar tijd praktisch verdubbelen van €222 mln in 2020 naar €400 mln in 2025 en daarbij dient het online verkoopkanaal als belangrijkste aanjager te fungeren. Nadat eerder deze maand de verkoop van de Zweedse activiteiten werd afgerond is de focus volledig komen te liggen op de Benelux en de wereldwijd opererende groothandelstak. Hetgeen naar mijn mening een positieve ontwikkeling is.
Ik heb vertrouwen in de strategie van het bedrijf, maar ga door de huidige waardering, een k/w 2021 van 18 op de beurs, niet verder dan een houdadvies.