Morningstar | Zes Europese aandelen met opwaarts potentieel
De Europese aandelenmarkt in zijn geheel steeg het afgelopen jaar met meer dan 30%. Desondanks zijn er volgens Morningstar nog steeds ondergewaardeerde aandelen en aandelen die hun sectorgenoten en directe concurrenten in rendement kunnen verslaan.
Orange en Iliad
De telecomsector genereerde door de reisrestricties minder internationale roaminginkomsten en moest als gevolg van de lockdowns investeren in vaste en mobiele netwerken, om zo de toegenomen vraag naar digitale diensten aan te kunnen. Binnen deze sector vindt Morningstar Orange en Iliad eruit springen.
Orange, onderdeel van de Hoogdividendportefeuille, heeft een stabiele marktpositie en is onder meer marktleider in thuisland Frankrijk, waar het telecombedrijf de helft van zijn inkomsten en winst realiseert. Daarnaast keert Orange een stabiel dividend uit en ziet Morningstar zelfs nog ruimte voor verhoging ervan.
Verder is Morningstar gecharmeerd van de Franse internetprovider Iliad, waar de bedrijfscultuur gericht is op het laag houden van de kosten. De analisten zien voor komend jaar opwaarts potentieel in het aandeel als het bedrijf succesvol blijft in Italië, of als er meer zekerheid komt over de kasstroom in Frankrijk.
Just Eat Takeaway en Swatch Group
Bij de cyclische consumentengoederen ziet Morningstar in de aandelen Just Eat Takeaway, onderdeel van de Offensieve portefeuille en Swatch Group de beste opties. Volgens Morningstar wordt het groeipotentieel van de Nederlandse maaltijdbezorger onderschat.
Bij Swatch wijzen de analisten erop dat de vraag naar horloges in het hoogste prijssegment tijdens de coronacrisis niet is verminderd en dat de vraag naar goedkopere horloges over vijf tot zes jaar zal stabiliseren. Dit biedt Swatch voldoende tijd om de kosten in dit lagere prijssegment te verlagen.
Doorberekenen bij consumentengoederen
Tot slot denkt Morningstar dat bedrijven in de defensieve consumentengoederensector last gaan krijgen van hoge grondstofprijzen, met name van aardolie en palmolie. Samen met de stijgende inflatie in Europa betekent dit dat beleggers moeten opletten of de bedrijven waarin ze zijn belegd deze hogere bedrijfskosten kunnen doorberekenen aan de consument, of dat dit ten koste gaat van de eigen winst.
In deze sector ziet Morningstar mogelijkheden voor de Britse supermarktketen Tesco, dat aandeelhouderswaarde toevoegt doordat bepaalde Aziatische onderdelen zijn verkocht. Ook profiteert Tesco van de trend dat consumenten vaker thuis blijven eten dan voor de coronapandemie.
Verder heeft AB InBev volgens Morningstar de beste kansen om op de lange termijn een bovengemiddelde groei te behalen, ook al draagt het Belgische bierconcern nog altijd een hoge schuld met zich mee door de overname van SABMiller in 2016. AB InBev heeft namelijk een onoverbrugbare voorsprong op de concurrentie in diverse Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen, waar het zelfs een monopolie-achtige positie heeft.