Beleggen in megatrends | Hoe speel ik hier het beste op in?
Een van de megatrends waar elke belegger naar moet kijken is de groei van de wereldbevolking. Deze zet nog altijd door en we leven ook steeds langer. In 2050 telt de aarde 9,7 miljard mensen en is meer dan een vijfde van de bevolking ouder dan zestig jaar. Bovendien leeft dan ongeveer 70% van de populatie in steden. De productie van wind- en zonne-energie zal in deze periode verzesvoudigen en door globalisering verviervoudigt de wereldhandel. Ook de digitalisering zet nog altijd flink door.
Het zijn slechts een handje vol voorbeelden van de megatrends die onze toekomst vormgeven. Voor beleggers is het de vraag hoe je deze megatrends vertaalt naar de aandelenportefeuille en hoe je de juiste bedrijven selecteert.
Met vier stappen beleggen in megatrends
Zeker in een omgeving van een structureel lagere economische groei is het zaak om bedrijven te selecteren met de wind in de rug. Hoe stel je een aandelenportefeuille rond megatrends samen? Een vierstappenplan biedt houvast.
1. Kies een megatrend
Beleggers moeten op zoek gaan naar krachtige, structurele langetermijntrends die uitzicht bieden op een duurzaam rendement en kortstondige modegrillen mijden. De belangrijkste megatrends zijn: globalisering, vergrijzing, groeiende middenklasse in opkomende landen, verstedelijking, energie-revolutie, gezonde levensstijl en disruptieve technologische innovatie. Daaruit vallen weer diverse thema’s te destilleren die sneller groeien dan het bruto nationaal product. Denk aan de toenemende vraag naar infrastructuur, dankzij de verstedelijking en globalisering. Of aan de snelle groei van cloud computing, e-commerce en cybersecurity in de technologiesector. Zet in op meerdere trends en thema’s, om een goede spreiding te bewerkstelligen.
2. Bepaal het beleggingsuniversum
Nu de megatrends zijn gekozen, is het vervolgens zaak om hieraan een goede blootstelling te verkrijgen. Hier is ‘bottom-up’ fundamenteel onderzoek voor nodig. Wil je bijvoorbeeld beleggen in cloud computing, maak dan een mandje van bedrijven die een substantieel deel van hun omzet en winst genereren met de verkoop van cloudsoftware en aanverwante diensten. Bedrijven zijn vaak blootgesteld aan meerdere megatrends. Zo profiteert de gezondheidszorg van de vergrijzing, maar ook van de uitdijende wereldbevolking en betere toegang tot medicijnen en zorg in opkomende landen. Doordat China steeds rijker wordt, neemt bijvoorbeeld ook het aantal Chinezen met chronische ziekten zoals obesitas toe.
Neem de liquiditeit en corporate governance eveneens mee bij het vullen van de aandelenmandjes. Westerse consumentenbedrijven liften net zo goed mee op de groeiende mondiale middenklasse als hun concurrenten in opkomende landen en zijn een stuk toegankelijker voor beleggers. De grootste, bekende mondiale merken zijn in handen van westerse ondernemingen. Denk aan de luxe producten van LVMH en Kering (Gucci) die gretig aftrek vinden in China en andere emerging markets.
Kijk ook naar klanten en toeleveranciers van een specifiek bedrijf, om zoveel mogelijk aandelen te identificeren die verbonden zijn aan een bepaald thema. Wie bijvoorbeeld wil beleggen in elektrisch rijden denkt direct aan Tesla, maar ook lithium- en nikkelproducenten, fabrikanten van batterijen als BYD en chipmakers als Nvidia profiteren van de opkomst van de elektrische auto.
3. Van megatrend naar de selectie
Er zijn nu themamandjes gemaakt met aandelen die over sterke groeivooruitzichten beschikken. De vervolgstap is om hieruit de meest aantrekkelijke aandelen te selecteren. Kijk daarbij kritisch naar de kwaliteit en waardering. Bedrijven met een sterke marktpositie, een stabiele en hoge cashflow, een hoog rendement op het eigen vermogen, solide winstmarges en een bovengemiddeld dividendrendement krijgen de voorkeur. Om een goede vergelijking mogelijk te maken, maak een screening op basis van de zogeheten FCF-yield (vrije kasstroom per aandeel gedeeld door de aandelenkoers), de earnings yield (omgekeerde koers-winstverhouding) en het dividendrendement. Zorg voor een goede spreiding en neem per trend de aandelen met de hoogste scores op.
4. Let op de risico’s
De geselecteerde kwaliteitsbedrijven kunnen hun hoge vrije kasstroom tegen een goed rendement herinvesteren in de activiteiten, om zo een verdere winstgroei per aandeel mogelijk te maken. Ze profiteren daarmee van ‘compouding’, ofwel het rente-op-rente effect. Willen beleggers daarop meeliften, dan zullen ze een lange beleggingshorizon van zeven tot tien jaar moeten hanteren. Dat past bij het beleggen in megatrends, die zich over meerdere decennia uitstrekken. Minstens zo belangrijk is om de neerwaartse risico’s te minimaliseren. Beleggers overdrijven regelmatig en aandelen die van megatrends profiteren zijn vaak populair. Druk op de verkoopknop als een aandeel te duur wordt. Een trend kan ook altijd anders uitpakken dan verwacht, ook dan is het zaak om snel afscheid te nemen.