Passiebeleggen | Liever stripboeken en oldtimers dan aandelen
In de kiosk of supermarkt kosten de meeste tijdschriften een paar euro. Maar vorige week werd er een stripboek verkocht voor maar liefst $3,6 mln. Dit was uiteraard niet de nieuwste Donald Duck, maar de editie van Amazing Fantasy (#15) uit 1962 waarin Spiderman voor het eerst zijn opwachting maakte. Het is niet de eerste keer dit jaar dat een passiebelegger meer dan een miljoen betaald wordt voor een exclusief stripboek.
In april wisselde bijvoorbeeld Action Comics #1, met het debuut van Superman, voor $3,25 mln van eigenaar. En een stripalbum van Batman uit 1940 leverde in januari $2,2 mln op. De oorspronkelijke winkelprijs van het tijdschrift was 10 dollarcent. Het exemplaar werd in 1979 door een verzamelaar gekocht voor $3000. Die haalde met zijn aankoop een rendement van gemiddeld maar liefst 17% per jaar.
Beleggen met je hoofd en je hart
De enorme bedragen die op stripveilingen betaald worden staan niet op zich. Ook de prijzen van allerlei andere verzamelobjecten schieten omhoog: van klassieke auto’s en zeldzame (Bordeaux) wijnen tot horloges en schilderijen. Credit Suisse publiceerde in oktober vorig jaar een uitgebreid rapport over hoe de superrijken omspringen met dit soort passiebeleggingen. Dat leverde opvallende uitkomsten op.
Bijvoorbeeld dat sommige heel vermogende particulieren hun geld investeren in voetbalclubs en vijfsterrenhotels. Maar voor beleggers zijn de belangrijkste conclusies dat de risico-rendementsverhouding van passiebeleggen vaak gunstig afsteekt bij die van aandelen en dat dit soort investeringen een flink deel vormt van de beleggingsportefeuilles van zeer vermogende particulieren en gezinnen. Gemiddeld komt die weging uit op 5%. Ter vergelijking: voor aandelen komt dat gewicht op 23% en voor obligaties op 17%.
Risico en rendement
Op basis van de beleggingsprestaties verdienen verzamelobjecten overigens absoluut hun plaats in de portefeuille. De Sotheby’s Mei Moses All Art Index haalde de afgelopen 70 jaar een gemiddeld rendement van 8,4%. Dat ligt net iets hoger dan het rendement van de MSCI World Index van 7,7% sinds de lancering in 1976. De jaarlijkse volatiliteit van 16,9% lag overigens wel wat hoger dan die van een aandelenbelegging.
Aan de andere kant zijn er ook allerlei passiebeleggingen die zich juist onderscheiden door hun waardevaste karakter. De jaarlijkse volatiliteit van polshorloges (2,9% sinds 1983) en Chanel-handtassen (3,5% sinds 2010) ligt bijvoorbeeld lager dan die van een wereldwijde obligatiebelegging (5,3% sinds 1990).
Passiebeleggen voor particuliere beleggers
Voor de meeste particuliere beleggers is het geen optie om op veilingen mee te bieden op bijvoorbeeld klassieke auto’s. Toch zijn er twee manieren waarop passiebeleggingen ook een plaats kunnen krijgen in relatief kleine portefeuilles. In sommige gevallen kan het lonen om een hobby zoals wijnproeven of postzegels verzamelen wat meer serieus te nemen. Mogelijk levert de hobby dan wat geld op in plaats van dat hij geld kost, alhoewel je vooral geluk moet hebben om er echt een aansprekend rendement mee te halen.
Een betere aanpak is te beleggen in de ondernemingen die exclusieve luxe- en verzamelproducten maken. Bedrijven met sterke merken als LVMH, Richemont en Hermès onderscheiden zich door hoge winstmarges en profiteren van het stijgende aantal zeer vermogende particulieren in met name opkomende markten. De ETF-belegger wordt in dit segment voorzien van een beleggingsmogelijkheid door de Amundi ETF S&P Gl Luxury UCITS ETF, die met een gemiddeld rendement van 13% sinds de lancering in 2018.