L’Oréal | Online jaagt nieuwe groeifase aan
Het aandeel L’Oréal, wereldwijd nummer één op het gebied van cosmetica, bereikte vorige maand een hoogste koers ooit op €406,25. De laatste weken werd daarvan echter weer een flink stuk teruggegeven, in lijn met de verkoopgolf voor nagenoeg alle (dure) kwaliteitsaandelen in Europa. Bij een huidige beurskoers van €361 staat er in 2021 een winst van 16,4% op het bord en is L’Oréal goed voor een beurswaarde van ruim €200 mrd.
Het familiebedrijf, voor 33,3% in handen van de familie Bettencourt Meyers met daarnaast ook Nestlé als grootaandeelhouder met 23,3%, herstelt in 2021 sterk na een door corona getekend 2020 (omzet -6,3%). Analisten rekenen voor 2021 op een omzetstijging van ruim 11% tot een nieuw record van €31,2 mrd.
De digitale route
L’Oréal zet zwaar in op online verkopen. Deze waren eind juni goed voor 27,3% van de totale omzet van het Franse bedrijf. De laatste halfjaarcijfers waren bijzonder sterk, met een autonome omzetgroei van 20,7% afgezet tegen een groei van ‘slechts’ 11% voor de wereldwijde markt voor beautyproducten. L’Oréal telt vier divisies, waarvan Produits Grand Public (met onder andere de merken L’Oréal Paris, Garnier en Maybelinne New York) en L’Oréal Luxe (met onder andere Lancôme en Yves Saint Laurent) het belangrijkst zijn, met respectievelijk 39,2 en 36% van de omzet per 30 juni 2021.
Het toenemende belang van online verkopen werd vooral in 2020 goed duidelijk, toen de inkomsten terugliepen van de taxfree-winkels op luchthavens en van professionele gebruikers zoals kappers; deze laatste groep is goed voor ruim 20% van de omzet.
Terug naar groei
Na het overgangsjaar 2020 keert L’Oréal, dat al jarenlang een operationele marge van 18,5 à 19,5% weet te realiseren, dit jaar weer terug naar groei. Voor 2021 verwacht het bedrijf een omzet van €31,2 mrd, +4,0% ten opzichte van 2019 en +11,4% ten opzichte van 2020. Voor 2022 en 2023 moet een omzetgroei van zo’n 7 à 8% per jaar worden gehaald. Om dat te realiseren, geeft L’Oréal steeds meer uit aan marketing, met een toenemende nadruk op online. Naar schatting stijgen de promotie-uitgaven in 2021 naar een record van €9,5 mrd (+9,8%).
Aandeel L’Oréal op ‘houden’
Tegenover de sterke groeivooruitzichten staat een hoge prijs (zie kader). Voor de komende twaalf maanden ga ik voor het aandeel L’Oréal dan ook niet verder dan een houdadvies.
Dips komen er altijd, en juist dan moet je klaar staan en toeslaan. Wie voor een kort ritje gaat moet oppassen, want dure aandelen kunnen ook hard dalen als de beurs een tik krijgt.
Centraal bij L’Oréal staat het dividend, dat al decennia op rij stapsgewijs wordt verhoogd. Voor de komende jaren reken ik op een groei van zo’n 10% voor L’Oréal. Zeer geruststellend daarbij is de gigantische oorlogskas van €3,9 mrd eind 2020. Elk jaar komen daar, na dividend, miljarden bij.