PepsiCo | Outlook opnieuw omhoog
PepsiCo, opgenomen in de Dividendportefeuille van Beleggers Belangen, kwam met beter dan verwachte omzetcijfers over het derde kwartaal dankzij een herstellende vraag naar met name frisdrank door uitgaansgelegenheden als theaters en bioscopen en restaurants. Die kunnen steeds verder open na de vaccinaties en versoepelingen van de coronamaatregelen.
De omzet in het derde kwartaal groeide met een fraaie 11,6% tot $20,19 mrd en lag daarmee ruim boven de gemiddelde consensus van $19,39 mrd. De winst per aandeel kwam uit op $1,79 wat ook beter was dan de verwachte $1,70. PepsiCo verhoogt de outlook voor heel 2021 waarin het nu op een organische omzetgroei van 8% rekent tegen de eerdere prognose die uitging van 6% groei.
In het jongste kwartaal kwam die organische groei nog uit op 9%, waarvan het grootste deel te danken was aan prijsverhogingen. Net als sectorgenoten heeft ook PepsiCo ‘last’ van hogere inputkosten, die het door kan rekenen aan zijn klanten.
Explosieve vraagherstel
Ook in 2022 verwacht PepsiCo de prijzen voor zijn producten verder te verhogen om de hogere kosten voor onder meer transport en grondstoffen, waar de hele sector mee te kampen heeft, te counteren. Daarnaast heeft PepsiCo te kampen met specifiekere issues zoals een tekort aan flessen voor zijn sportdrank Gatorade.
Dat laatste is mede het gevolg van de explosief herstelde vraag naar de vele frisdrankmerken van het bedrijf door de heropening van veel openbare gelegenheden, waaronder naast restaurants en uitgaansgelegenheden ook evenementenlocaties en sportstadions. Het aandeel PepsiCo reageerde per saldo eigenlijk nauwelijks op de outlookverhoging, met een koers die 0,6% hoger sloot.
Aandeel PepsiCo blijft koopwaardig
Het aandeel PepsiCo doet het dit jaar relatief goed met een 2% koerswinst tegen een min van 11% voor grote concurrent Coca-Cola die zich uitsluitend op frisdranken richt. Het veel beter gespreide PepsiCo behaalde vorig jaar meer dan de helft van zijn omzet met zijn ‘food’ divisie waar de merken Quaker en Frito-Lay onder vallen (ontbijtproducten en snacks). Met een k/w van 24 en 2,9% dividend blijft het aandeel PepsiCo koopwaardig voor de lange termijn.