Zalando | Duitse online retailer blijft kansen bieden
Zalando heeft al langere tijd de wind enorm in de rug. De verschuiving van fysiek winkelen naar online is door de pandemie in een stroomversnelling geraakt. En hoewel valt te verwachten dat fysiek winkelen weer zal opveren, gaat Zalando ervan uit dat online terrein zal blijven winnen. Het concern is er tegelijkertijd van overtuigd goed gepositioneerd te zijn om op de online markt verder marktaandeel te winnen.
Outlook omhoog
Zalando kende een uitstekende eerste jaarhelft 2021, waarin de omzet met liefst 40% steeg en de zogeheten gross merchandise volume (GMV, inclusief resellers) zelfs met 46%. Ook het tweede kwartaal kende een stevige groei van 33% en dat terwijl de vergelijkingsbasis sterk was. De omzetgroei werd gedragen door een vergelijkbare groei in het aantal site bezoeken, wat een positief teken is.
Het bedrijfsresultaat (ebit) verdrievoudigde over de eerste jaarhelft tot €265 mln. Winst per aandeel kwam over de eerste jaarhelft uit op €0,60 tegen nog €0,14 over dezelfde periode van 2020. Zalando voorziet voor geheel het jaar nog altijd een stijging van de GMV met 31-36% en een omzetgroei van 26-31%. Gezien de forse stijging van het ebit in de eerste jaarhelft verwacht het qua bedrijfsresultaat nu aan de bovenkant van de eerder afgegeven range van €400-475 mln uit te komen.
Aandeel Zalando blijft koopwaardig
De marktverwachting is dat omzet en ebit de komende jaren flink blijven doorstijgen. Voor dit jaar ligt de consensus op een winst per aandeel van €1,04 oplopend tot €1,51 over 2023. De huidige koers-winstverhouding van 75 loopt dan terug tot 52. Dat blijft wel hoog, maar de groeikansen blijven groot. In het huidige verslechterde beursklimaat moeten groeiaandelen het ontgelden. Dit doet echter niets af aan de kwaliteiten van Zalando. Wij blijven het aandeel Zalando koopadvies voorzien voor de lange termijn.