Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Lezersvragen Jeroen Boogaard, 8 okt 2021 09:00

Scheepvaartfonds NBZ | Waarom staat deze koers zo laag?

0 0 Leestijd ongeveer

De Nederlandse Beleggingsmaatschappij voor Zeeschepen (NBZ) is opgericht op 16 maart 2005. Het fonds belegt in rederijen via minderheidsparticipaties en achtergestelde leningen.

Omwille van een goede risicospreiding belegt het in de droge bulk, tankvaart en containerschepen. Het fonds is desalniettemin hard geraakt door de crisis in de scheepvaart en moest flink afwaarderen op de vloot. Ondertussen is het eigen vermogen versterkt met diverse aandelenemissies en uitgiftes van obligaties. Daardoor kon ook de investeringsportefeuille weer groeien tot inmiddels 21 schepen.

Het fonds is sinds 2011 genoteerd op Euronext Amsterdam en vanaf 2012 heeft het fonds een closed-end structuur. Hierdoor wijkt de koers af van de intrinsieke waarde. Momenteel bedraagt het disagio maar liefst 48%. Dat weerspiegelt de hoge risico’s.

NBZ geen solide belegging

De structuur is niet transparant, de omvang van de investeringen bedraagt slechts $6 mln en er is veel onzekerheid over de waardering van de schepen. Hoewel de containermarkt en ook de droge bulk er beter voorstaan, is de operationele cashflow nog altijd negatief. Het fundament onder het dividend is daardoor fragiel. Ik zie niets in het scheepvaartfonds NBZ.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ