Scheepvaartfonds NBZ | Waarom staat deze koers zo laag?
Omwille van een goede risicospreiding belegt het in de droge bulk, tankvaart en containerschepen. Het fonds is desalniettemin hard geraakt door de crisis in de scheepvaart en moest flink afwaarderen op de vloot. Ondertussen is het eigen vermogen versterkt met diverse aandelenemissies en uitgiftes van obligaties. Daardoor kon ook de investeringsportefeuille weer groeien tot inmiddels 21 schepen.
Het fonds is sinds 2011 genoteerd op Euronext Amsterdam en vanaf 2012 heeft het fonds een closed-end structuur. Hierdoor wijkt de koers af van de intrinsieke waarde. Momenteel bedraagt het disagio maar liefst 48%. Dat weerspiegelt de hoge risico’s.
NBZ geen solide belegging
De structuur is niet transparant, de omvang van de investeringen bedraagt slechts $6 mln en er is veel onzekerheid over de waardering van de schepen. Hoewel de containermarkt en ook de droge bulk er beter voorstaan, is de operationele cashflow nog altijd negatief. Het fundament onder het dividend is daardoor fragiel. Ik zie niets in het scheepvaartfonds NBZ.