Beleggen in technologie blijft zeer lastig
Zelf krijg ik ook regelmatig dit soort vragen. Dan probeer ik me een zo goed mogelijk beeld te vormen van de markt waarin een dergelijk bedrijf opereert en van de kansen en risico’s. Vooral bij de technologiesector is dat zeer lastig, omdat de nieuwe ontwikkelingen en technologieën elkaar in rap tempo opvolgen en de concurrentie vaak enorm is.
Van het recordaantal bedrijven dat in 2021 naar de beurs is gekomen, zijn verreweg de meeste technologiebedrijven, waarvan de activiteiten bovendien vaak nauwelijks van elkaar verschillen. Ook denk ik dat het voor een goed advies zeer nuttig is om zelf de producten van een bedrijf of aandeel te gebruiken en/of de ervaringen te horen van echte experts, die moeten kiezen tussen verschillende aanbieders. Ook dat is vaak zeer lastig, vooral bij technologie.
Hubspot
Een recent voorbeeld is HubSpot, een aanbieder van marketingsoftware die deze week een hoogste koers ooit bereikte op $758 na de lancering van een nieuw betaalproduct (het zoveelste binnen de sector) dat vooralsnog alleen beschikbaar is in de VS. In februari werd mij gevraagd een lezersvraag over het aandeel HubSpot te beantwoorden.
Ik noemde het veelbelovende aandeel destijds te duur, met een k/w van 350. Het advies was (op een koers van $420) ‘houden’ en ‘kopen op zwakte’. Die zwakte kwam niet en het aandeel bleef stijgen.
Bij mijn adviezen, zeker voor de techsector, is mijn advies vooral gebaseerd op cijfers en taxaties van dataleveranciers en slechts in enkele gevallen op eigen ervaringen. Dat laatste is zeldzaam maar gebeurt af en toe wel. Een voorbeeld is TeamViewer, dat ik in maart van ‘kopen’ naar ‘houden’ verlaagde. Eigen ervaringen en met producten en diensten zijn goud waard. Ze zijn essentieel om de echte winnaars eruit te pikken.
Speculatief tot aan dividend
Goed om je heen kijken en luisteren naar mensen in de sector (als je die kent) helpt bij beleggingsbeslissingen, maar tech blijft een apart verhaal. Daarom is beleggen in (dividendloze) techaandelen in de regel vaak vooral speculatief. Pas bij een dividend heb ik echt houvast en bieden mijn eigen data, expertise en research extra toegevoegde waarde.