Morningstar | Vier extra Europese aandelentips
Telecom Italia | Dit aandeel is volgens Morningstar interessant omdat het zijn glasvezelbedrijf FiberCop gaat samenvoegen met het door de Italiaanse overheid gesteunde Open Fiber. Met deze samensmelting wil Italië de uitrol van glasvezel in het land versnellen en de digitale kloof met de rest van Europa dichten. Voor Telecom Italia leidt het tot kostenefficiëntie en een rationelere markt, wat positief is voor het kapitaalrendement.
Ook dragen de allianties met onder meer Vodafone om de mobiele en vaste netwerken te delen volgens Morningstar bij aan een gunstiger kapitaalrendement. Verder denken de analisten dat nieuwe groeimarkten zoals de cloud, beveiliging en andere toepassingen samen met uitbreiding in landen als Brazilië gaan bijdragen aan de omzetgroei.
Admiral Group | Deze belegging profiteert volgens Morningstar van de co-verzekerings- en herverzekeringsactiviteiten en de samenwerking met partners. Deze relaties zorgen voor uitbreiding van het marktaandeel en vergemakkelijken de groei. De sterke klantengroei over de afgelopen periode biedt de Britse verzekeringsmaatschappij de mogelijkheid om via verzekeringspolissen andere, aanvullende producten te verkopen aan diezelfde klanten, wat de omzet en de opbrengst per klant verder verhoogt.
Stellantis | De ‘nieuwe’ automaker realiseert dankzij de verdere integratie van FCA, PSA en Opel volgens Morningstar steeds meer schaalvoordelen. Het bedrijf verwacht zelf dat in 2025 al 80% van de beoogde €5 mrd aan synergievoordelen behaald is. Op korte termijn zullen het chiptekort en de lage autovoorraden de verkoopprijzen opdrijven en leiden tot hogere winstgevendheid. Daarnaast moet een wereldwijde uitrol van merken als Alfa Romeo, Jeep en Maserati de gemiddelde omzet per eenheid opstuwen en de winstgevendheid verbeteren.
EasyJet |Dit aandeel werd door de enorme duikeling van de luchtvaartindustrie als gevolg van de coronacrisis gedwongen om een al langer bestaand kostenherstructureringsplan eerder en versneld door te voeren. Morningstar denkt dat dit ertoe kan leiden dat wanneer de crisis achter ons ligt, de kostenstructuur van de Britse luchtvaartmaatschappij gunstiger is dan die van concurrenten, wat op lange termijn zijn nut kan bewijzen door een structurele verbetering van de winstgevendheid.
Dat biedt EasyJet de kans om marktaandeel te winnen en zijn positie op de belangrijke knooppunten op de grote Europese luchthavens te versterken. Tot slot denkt Morningstar dat het imago als goedkope luchtvaartmaatschappij aansluit op de toenemende vraag naar goedkopere zakelijke reizen en een fijnmazig netwerk van zakelijke bestemmingen.