CSX | Op hoogste koers na sterk Q3
CSX Corporation, sinds 2012 opgenomen de Dividendportefeuille en inmiddels een van de grootste uitblinkers met een totaalrendement van 465%, kwam wederom met onverwacht goede kwartaalcijfers. De omzet steeg voor bijna alle producten die per spoor vervoerd worden, waarbij het vooral opvallend is dat het transport van steenkool weer in de lift zit, met een 39% hogere omzet in het derde kwartaal.
Ook was er dubbelcijferige groei voor het vervoer van chemicaliën, mineralen, bosproducten, metalen, meststoffen en containers. Alleen het vervoer van auto’s daalde ten opzichte van een jaar geleden. De omzet kwam 23% lager uit als het gevolg van de chiptekorten binnen de sector, die ervoor zorgen dat er minder auto’s worden geproduceerd.
Gemiddeld groeide de omzet van CSX met een fraaie 24% in het derde kwartaal, tot $3,29 mrd. De operationele winst nam met 26% toe, tot $1,43 mrd. CSX zag de voor de sector belangrijke operating ratio (uitgaven afgezet tegen omzet) dalen naar 56,4%.
Hoewel de cijfers anders doen vermoeden heeft ook CSX last van de wereldwijde bevoorradingsproblemen. Die probeert het bedrijf te bestrijden met extra investeringen die moeten zorgen voor een grotere opslagcapaciteit van containers bij de dertien belangrijkste terminals. Daarnaast ziet CSX de kosten voor onder meer brandstof voor de locomotieven flink stijgen, van $119 mln in het derde kwartaal van 2020 tot $247 mln nu.
Aandeel CSX op ‘houden’
Desondanks draait het in het oosten van de VS opererende CSX prima en rekent het bedrijf voor heel 2021 op een dubbelcijferige omzetgroei. In het laatste kwartaal werd een vrije kasstroom van $2,89 mrd gerealiseerd, waarvan $1,27 mrd werd ‘teruggegeven’ aan aandeelhouders, vooral door middel van aandeleninkoop ($1,06 mrd).
Het dividend is slechts $208 mln per kwartaal en kan de komende jaren gewoon (nog veel) verder omhoog. Met een k/w van 23 en 1,2% dividend blijft het aandeel CSX koopwaardig voor de lange termijn. Voor de komende twaalf maanden blijft het advies ‘houden’.