Daimler Trucks op 10 december naar de beurs
Daimler, een van ’s werelds grootste fabrikanten van luxeauto’s, wist vorige week de aandacht op zich te vestigen met de Capital Markets Day die het organiseerde voor zijn truck divisie. Het bedrijf maakte bij die gelegenheid de officiële datum bekend waarop deze divisie zal worden afgesplitst. De truck-activiteiten van Daimler zullen op 10 december naar de beurs worden gebracht in Frankfurt. Het gaat om een pure splitsing, zodat er bij de beursgang geen kapitaal wordt opgehaald. Bestaande aandeelhouders Daimler krijgen 65% van de nieuwe aandelen in Daimler Truck. Het huidige Daimler, waarvan de naam in februari volgend jaar zal worden gewijzigd in Mercedes-Benz Group, zal 35% van de aandelen in handen krijgen.
Naast dit nieuws communiceerde Daimler ook de doelstellingen voor de truck-activiteiten. Daimler Truck zet in op dubbelcijferige marges tegen 2025, mits de marktomstandigheden positief blijven. Voor dit jaar rekent het bedrijf op een marge tussen de 6 en 8%, die in 2022 moet worden opgeschroefd naar 7 tot 9%. Daarnaast streeft de onderneming ernaar om de vaste kosten in 2023 met 15% te hebben verlaagd. Beleggers zullen naar verwachting ook worden getrakteerd op een dividend. Het bedrijf wil jaarlijks 40% van de winst uitkeren aan zijn aandeelhouders.
Wens beleggers in vervulling
De beursgang komt niet uit de lucht vallen. Beleggers vragen namelijk al jaren om een splitsing van de activiteiten, en die wens gaat nu in vervulling. De synergievoordelen tussen personenauto’s en vrachtauto’s lijken klein, dus het verzoek van de aandeelhouders valt te begrijpen. Het belangrijkste doel van de splitsing is de conglomeraatskorting eruit te krijgen. De som der delen is namelijk meer waard dan het geheel. De afsplitsing zie ik dan als belegger ook positief in, net als de elektrificatie van het wagenpark, iets waar Daimler vol op inzet. Tegen eind 2022 wil het bedrijf tien typen elektrische voertuigen op de markt brengen.
Het tekort aan halfgeleiders is op de korte termijn nog een zorgenkindje. Beleggen is echter vooruitzien. De tekorten zijn naar mijn inschatting tijdelijk en kunnen worden overbrugd. Daimler is actief in het luxe segment zal bij aanhoudende tekorten voorrang geven aan de meest luxe modellen, waarmee het de hoogste marges behaalt. Bij een geschatte winst per aandeel 2021 van €12,10 komt de k/w 2021 bij de huidige beurskoers uit op slechts 7. Het aandeel is daarmee erg aantrekkelijk gewaardeerd. Ik ben dermate positief over de beleggingskansen in Daimler dat ik het aandeel tot sectorfavoriet maak in de sector industrie. Het koopadvies wordt uiteraard gehandhaafd.
Index/beurs: | DAX-index / Frankfurt |
Ticker: | DAI |
Beurswaarde: | €96,6 mrd |
Dividendrendement: | 4,6% (t) |
Kw ’21: | 7 |
Omzet ’20: | €154 mrd |
Wpa ’20: | € 3,39 |
Wpa’ 21: | € 12,10 |
ISIN: | DE0007100000 |