De koningen van het dividend
Sommige beleggers bestuderen aandachtig de dividendhistorie van bedrijven, anderen kijken nadrukkelijk naar het dividendrendement. In onze contreien is de hoogte van het dividend een voornaam koopargument. In de Verenigde Staten is dat eerder het aantal jaren met opeenvolgende dividendverhogingen.
Alle Amerikaanse bedrijven met 25 opeenvolgende verhogingen van het jaarlijkse dividend worden in de VS Dividend Aristocrats genoemd. Om aanspraak te kunnen maken op de titel moet daarnaast het dagelijkse handelsvolume van de aandelen meer dan $5 mln bedragen, moet het aandeel een marktkapitalisatie hebben van meer dan $3 mrd en moet het opgenomen zijn in de S&P500. Op dit moment voldoen 65 bedrijven aan deze vier criteria.
Als een bedrijf eenmaal toetreedt tot de erelijst van S&P500 Dividend Aristocrats, gooit het zijn titel niet zomaar te grabbel. Op dit moment telt de lijst vijftien bedrijven die gedurende vijftig jaar of meer hun dividend hebben verhoogd. Dat is twee keer de minimumduur van de aristocraten. Zij mogen zich Dividend King noemen. Er zijn nog zeventien andere bedrijven die kunnen bogen op een halve eeuw aan dividendverhogingen, maar die maken vanwege hun beurswaarde geen deel uit van de S&P500.
Dividend Kings
Er bestaat geen tracker die de performance van de Dividend Kings volgt, maar uit een simulatie blijkt dat de dividendkoningen het dubbel zo goed doen als de markt. Zij overtroeven ook de waardeontwikkeling van de illustere dividendaristocraten uit de S&P500 met een kwart. Bedrijven met een onbetwiste dividendhistorie zouden de hoeksteen van elke aandelenportefeuille moeten zijn.
Maar niet alle Dividend Kings zijn het waard om te hebben. Zegt het verleden iets over de toekomst van een bedrijf? Een bedrijf dat al honderd jaar bestaat heeft een grotere kans om te blijven bestaan dan een onderneming die nog maar tien jaar bestaat – zeker als het dividend al vijftig jaar op rij wordt verhoogd. Om het dividend elk jaar te laten stijgen, moeten bedrijven stabiele en meestal groeiende winstcijfers neerzetten, zodat ze de magere jaren kunnen overbruggen.
Dividendkoningen zijn dus bedrijven die het jaarlijkse dividend al een halve eeuw opkrikken. Op dit moment zijn het er 32, maar wellicht wordt dat aantal in 2022 uitgebreid met vijf bedrijven uit de S&P500. Als ze niet worden overgenomen, moet het wel heel gek lopen willen de aandeelhouders van Abbott – met diens spin-off AbbVie – Becton-Dickinson, Kimberly-Clark en PepsiCo bij de volgende jaarvergadering beslissen om het huidige dividendbeleid na 49 jaar stop te zetten. Ook na de coronacrash van vorig jaar was er immers ruimte om het dividend te verhogen.
Nieuwe koningen
Ook negentien andere bedrijven maken op termijn aanspraak op de titel van Dividend King. Ze verhogen al meer dan veertig jaar op rij het dividend, maar dat moeten ze wel blijven doen. Eigenlijk is het onbegonnen werk om nu al de dividendkoningen van 2031 aan te wijzen. Er kan veel gebeuren, en niemand weet hoe de economie er over tien jaar uit zal zien. Wie de huidige lijst van Dividend Kings erbij neemt, ziet dat het veelal bedrijven zijn met een defensief karakter. Het zijn overwegend nutsbedrijven, producenten van consumptieartikelen of technologiebedrijven met een brede en stabiele afzetmarkt.
Belangrijk is ook dat bedrijven niet te veel dividend uitkeren. Bij goed ondernemerschap volgt de winst de omzet en het dividend de winst. Wanneer u de groeivoet van het dividend afzet tegen de evolutie van de nettowinst, krijgt u een goed beeld van hoe het met de onderneming gesteld is. Als de nettowinst sneller groeit dan de dividenden, dalen de payout-ratio’s. Uit onderzoek blijkt dat dividendaandelen met lage payouts beter presteren dan aandelen met hoge payout-ratio’s.
Bedrijven zijn zich ook bewust van de signaalfunctie van het dividend. Door jaar in jaar uit meer dividend te betalen, richten zij zich op een bepaalde groep aandeelhouders. Als bedrijven het jaarlijkse dividend niet kan laten stijgen of moet verlagen, zijn veelal koersdalingen het gevolg. Progressieve dividenden stralen vertrouwen uit en brengen de aandelen in beeld bij beleggers. Enkel de bedrijven die hun zaken goed op orde hebben, gebruiken het dividend op deze wijze als communicatiemiddel.