IPO-nieuws | Nieuwkomers kelderen wereldwijd
Ebusco | De Nederlandse elektrische-bussenfabrikant Ebusco ging op 22 oktober naar de beurs tegen een koers van €23. Na een flitsende start, met een hoogste koers van €31,30 op 3 november, zakte het aandeel de laatste weken weer terug naar €24. Interessant is dat deze week de eerste analisten hun adviezen afgaven voor Ebusco, dat goed is voor een beurswaarde van €1,45 mrd.
Op 2 december startten de analisten van ING, J.P.Morgan en Jefferies − alle drie betrokken bij de IPO − met het volgen van het aandeel Ebusco. Jefferies en ING zeggen, net als Beleggers Belangen, ‘kopen’, terwijl J.P.Morgan ‘houden’ adviseert. Volgens Jefferies zal de markt voor elektrische bussen tot 2025 met 45% groeien.
Ebusco heeft nu een marktaandeel van 5% en zal tegen 2025 ruim 16% van de markt in handen hebben aldus Jefferies, dat als koersdoel €32 meegeeft voor Ebusco. Tot slot is ook Barclays postitief, met een koopadvies en een koersdoel van €40.
Grab Holdings | Het in Singapore gevestigde Grab Holdings (ticker GRAB) kende een weinig succesvolle beursgang in New York, waarbij op de eerste handelsdag meer dan een vijfde van de introductiekoers in rook op ging. Grab, actief in Zuidoost-Azië als gecombineerd taxi- en bezorgingsbedrijf (net als Uber) ging via een SPAC naar de beurs voor een totale waarde van maar liefst $40 mrd. De eerste handelsdag begon goed, met een openingskoers van $13,06, maar eindigde in mineur met een koersval van 21% tot $8,75, waarmee het bedrijf nog altijd $34,6 mrd waard is.
Grab, ondersteund door onder meer Softbank en Toyota, maakt nog geen winst, maar heeft al wel maandelijks zo’n 24,5 miljoen gebruikers in landen als Indonesië, Thailand, Maleisië en de Filipijnen en mikt in 2023 op in totaal 43 miljoen. De Amerikaanse concurrent Uber Technologies heeft als grootaandeelhouder in totaal 14,3% van Grab in handen.
One97 Communications (Paytm) | Ook de grootste beursgang ooit in India, die van techbedrijf One97 Communications, flopte volledig. Het bedrijf achter het in mobiele betalingen gespecialiseerde Paytm, dat onder meer Warren Buffett en wederom Softbank tot zijn investeerders mag rekenen, zakte op de eerste handelsdag ruim 20% weg. Omgerekend heeft het bedrijf nu een marktwaarde van $14 mrd.
Braze | Een van de grotere beursgangen in de VS in november was die van Braze (ticker BRZE), gespecialiseerd in software om de interactie tussen bedrijven en klanten te verbeteren. Braze kreeg, net als eigenlijk alle techaandelen de laatste weken, een enorme tik en staat inmiddels bijna 40% onder de koers van ruim $90 die werd aangetikt op de eerste handelsdag na een introductiekoers van $65.
De omzet van Braze, dat ruim duizend merken als klant heeft en daarmee 3,3 miljard consumenten per maand weet te koppelen, steeg in het laatste boekjaar van $96,4 mln naar $150,2 mln.
Allbirds | Nog zo’n dramatische IPO was die van schoenenproducent Allbirds (BIRD), met een koers die 50% wegzakte sinds de eerste notering. Het bizarre is ook hier dat de openingskoers begin november 41% boven de IPO-prijs lag. Na de halvering sindsdien heeft Allbirds nog steeds een waarde van $1,84 mrd.
Sono Group | Ook Sono Group, gespecialiseerd in elektrische auto’s op zonne-energie, zakte na een sterke IPO volledig in, met een koers die terugviel van $47 op 18 november naar $14,57 nu.
Chobani | De Griekse yoghurtproducent Chobani wil $100 mln ophalen met een beursgang. De concurrent van Danone en General Mills boekte in 2020 een 5,2% hogere omzet van $1,4 mrd, maar maakt nog wel verlies.
Rivian | Vorige maand was er uitgebreid aandacht voor de Amerikaanse producent van elektrische voertuigen Rivian, toen aan de vooravond van een breed in de pers uitgemeten beursgang van deze potentiële concurrent van Tesla. Na een zeer succesvolle start, waarbij de beurskoers de eerste handelsdag flink hoger sloot op $100,73, volgden nog zes dagen met telkens een enorme stijging, tot een hoogste koers van $163.
Sindsdien ging het snel bergafwaarts met Rivian, dat rond $110 nabij de koers van de IPO noteert. Desalniettemin is de beurswaarde van $95 mrd nog altijd gigantisch voor het bedrijf dat zijn eerste auto’s nog moet afleveren bij klanten.