Column | Dip beurskoers Just Eat Takeaway hoort erbij
Een van de redenen voor het onderpresteren van het aandeel Just Eat Takeaway is de overname van het Amerikaanse Grubhub, die lang duurde en nog niet bracht waarop werd gehoopt. Daarnaast wist het management op de Capital Markets Day enkele weken geleden een grote groep beleggers niet te overtuigen. Daar bovenop komt nog het negatieve sentiment onder maaltijdbezorgers van de laatste weken. JET-aandeelhouders kijken dit jaar tegen een verlies aan van 43%.
Dat doet pijn als u te weinig spreiding heeft aangebracht, vooral omdat het sentiment op de beurs positief is en de beurskoers van concurrent Doordash ruim 15% hoger staat dit jaar. De vraag luidt dan al snel: dienen we afscheid te nemen? Ik vind van niet. Bij dit soort aandelen horen flinke dips erbij. Ook de beurskoers van Amazon en Tesla kreeg in het verleden flinke tikken.
Sterk bedrijf met hoge winstmarges
Just Eat Takeaway is een sterk bedrijf. Het is de nummer-1 in de meeste landen waar het actief is. Uitzonderingen zijn de VS (Doordash) en Frankrijk (Uber Eats). Tegelijkertijd staat het fort van JET nog altijd stevig overeind. De marktplaatsbestellingen waarmee het consumenten en restaurants samenbrengt is nog altijd heel winstgevend.
In Nederland, Duitsland en Engeland behaalde het in 2020 ebitda-marges van 30% of meer. In het laatstgenoemde land heeft JET 95% van de marktplaatsbestellingen in handen. Dit betekent dat het echt winstgevende deel van de Europese maaltijdbestellingenomzet bij JET zit en niet bij de concurrentie. Zij proberen voornamelijk een boterham te verdienen met enkel bezorging, waarvan de marges veel lager liggen.
JET beschermt haar sterke positie met een slotgracht door ook logistieke orders aan te bieden, wat zorgt voor aanwas van nieuwe klanten. Tegelijkertijd verwacht JET op termijn hier ook winst mee te kunnen maken en zorgt het ervoor dat het voor concurrenten lastiger wordt om bij het fort, het meest winstgevende deel van JET, in de buurt te komen. Fundamenteel ziet het er goed uit.
Advieswijziging op aandeel JET
Over vijf jaar ziet het er waarschijnlijk heel anders uit voor aandeelhouders. JET is goed gepositioneerd om tot de winnaars te gaan behoren en daar past een hogere marktkapitalisatie bij dan €12 mrd. Doordash en Delivery Hero hebben een beurswaarde van respectievelijk €50 mrd en €27 mrd. Het advies gaat weer naar ‘kopen’.