Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies van de dag Jeff Thijssen, 30 dec 2021 11:23

Automakers | Vier keer kopen en geprijsd voor perfectie

0 0 Leestijd ongeveer

Traditionele autofabrikanten weten de chipkorten in de sector goed het hoofd te bieden, terwijl er tegelijkertijd steeds meer elektrische modellen van de band rollen. Hoe liggen onze aandelen uit deze sector erbij in 2022?

Een sterke trend op de beurs in 2022 is elektrificatie. Dit thema raakt verschillende sectoren en bedrijven, waarbij met name naar de auto-industrie veel aandacht uitgaat. De verbrandingsmotor zal in toenemende mate plaatsmaken voor een elektromotor, hoewel deze transitie minder snel lijkt te gaan dan milieuorganisaties zouden willen.

Doseren van de transitie

In november hebben 24 landen en een beperkt aantal autofabrikanten een overeenkomst ondertekend waarin is vastgelegd dat er uiterlijk in 2040 geen enkel voertuig met een verbrandingsmotor meer wordt geproduceerd en verkocht. Een kanttekening hierbij is wel dat Volkswagen en Toyota, de twee autobouwers die wereldwijde de grootste volumes aan nieuwe voertuigen voor hun rekening nemen, de overeenkomst niet hebben ondertekend. Ook de handtekening van drie voor de auto-industrie zeer belangrijke landen ontbreekt. Dit zijn China, de Verenigde Staten en Duitsland.

Ook uit de jaarlijkse automotive-enquête van KPMG, waar in 2021 1100 leidinggevenden uit de auto-industrie aan deelnamen, kunnen we opmaken dat auto’s met verbrandingsmotor nog wel een tijdje zullen worden verkocht. Volgens de ondervraagden zal tegen 2030 slechts 52% van de nieuw verkochte voertuigen elektrisch zijn in de VS en China. In West-Europa zal dit percentage naar schatting nog lager uitkomen. Dit is het ideale scenario voor traditionele autofabrikanten. Ze kunnen daarmee hun bestaande technologieën uitmelken en gestaag de transitie maken naar een duurzamer aanbod.

Vier koopwaardige aandelen uit de auto-industrie


Tegelijkertijd zijn er ook flinke uitdagingen voor de sector. Zo maken de respondenten in het onderzoek van KPMG zich duidelijk zorgen over tekorten aan grondstoffen voor batterijen en halfgeleiders. Vooralsnog weten de autofabrikanten daar evenwel goed mee om te gaan. De chiptekorten hadden in 2021 zelfs een positief effect op de marges omdat fabrikanten voorrang gaven aan de verkoop van duurdere modellen, waarop het meest verdiend wordt. De combinatie van de dieselschandalen die naar de achtergrond verdwijnen, een toename van het aantal elektrische modellen dat van de band rolt en de lage waardering op de beurs van traditionele autofabrikanten maakt van menig bedrijf een aantrekkelijke belegging. Ik bespreek er vier.

Daimler

Het Duitse Daimler bracht in december zijn truckdivisie naar de beurs. Daarmee wordt de autofabrikant een van de traditionele spelers die het snelste hun aanbod aan voertuigen lijken te elektrificeren. De naam Daimler zal per 1 februari 2022 worden gewijzigd in Mercedes-Benz Group AG. Bestaande aandeelhouders kregen 65% van de aandelen Daimler Truck in handen, Daimler zelf houdt 35%. De splitsing is positief, want beleggers houden nu eenmaal meer van ‘pure plays’ (het beleggen in één bedrijf met één productgroep) dan van conglomeraten die vele activiteiten in zich verenigen.

Net als andere traditionele autofabrikanten, heeft ook Daimler veel last van een tekort aan chips. Het bedrijf weet hier echter goed mee om te gaan door, zoals hierboven geschetst, zich vooral te richten op het duurde segment, waar de marges het hoogst zijn. Tegelijkertijd heeft Daimler goede progressie geboekt met de elektrificatie van zijn aanbod. In 2021 lanceerde het bedrijf een platform dat alleen wordt gebruikt voor de productie van grote elektrische voertuigen. Hierdoor kunnen de modellen als de EQS en EQE beter concurreren met Tesla.

Daarnaast heeft Daimler grote transitieplannen. De komende acht jaar is het bedrijf van plan meer dan €40 mrd te investeren om het aanbod te elektrificeren en daarmee verwacht het zijn sterke marktpositie op het gebied van luxeauto’s te behouden. In 2025 dienen er drie nieuwe platforms voor elektrische auto’s te worden gelanceerd, en het plan is om via samenwerking met derden acht batterijfabrieken op te zetten.

Ondanks het feit dat Daimler een wat beperktere schaalgrootte heeft dan een aantal concurrenten, en daardoor de noodzakelijke investeringen de komende jaren wat minder goed kan spreiden, is het aandeel Daimler bij een geschatte k/w 2022 van 6,3 aantrekkelijk gewaardeerd. De marktleider voor luxewagens blijft onze sectorfavoriet binnen de auto-industrie.

BMW

Het Duitse BMW richt zich eveneens hoofdzakelijk op het luxesegment, met naast met merk BMW ook de merken Rolls Royce en Mini. Net als de concurrentie, dient ook BMW flinke investeringen te doen om te kunnen blijven voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van CO2-uitstoot, en net als bij de concurrentie heeft dat ook bij BMW effect op de winsten en vrije kasstromen.

Desondanks ben ik positief over dit bedrijf. Mijn inschatting is dat een flink deel van de risico’s al is ingeprijsd. Daarbij kan je denken aan handelsoorlogen, dieselschandalen, chiptekorten en grondstoffenschaarste. BMW heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in elektrificatie, waardoor er inmiddels met succes verschillende elektrische modellen van de band rollen. In het derde kwartaal van 2021 waren deze modellen goed voor 13,2% van de totale verkopen, een toename van ruim 60% ten opzichte van de 8,1% van een jaar eerder.

BMW behaalt een groot deel van zijn inkomsten buiten de eurozone. Valutaschommelingen kunnen de winst van de Duitse autofabrikant daardoor beïnvloeden. Net als Daimler, blijft ook BMW qua schaalgrootte achter bij Volkswagen en Toyota. Bijgevolg kan het investeringen minder eenvoudig spreiden. Desalniettemin is het aandeel BMW bij een geschatte k/w 2022 van 6,3 wel degelijk koopwaardig.

De onderneming raakt goed door de coronacrisis en heeft de tekorten – waaronder die van chips – goed weten op te vangen. In oktober verhoogde de onderneming de prognoses voor de winstmarges van het automotive-segment voor heel 2021 van 7 tot 9% naar 9,5 tot 10,5%. BMW is en blijft een geliefd merk bij vele automobilisten – en bij vele motorrijders, maar dat terzijde.

Stellantis

Stellantis is een relatief nieuwe naam. De onderneming komt voort uit de fusie tussen Peugeot en Fiat Chrysler, die daarmee een van de grootste autoproducenten ter wereld hebben gesticht. Stellantis is voornamelijk actief in westerse landen. Bekende merken binnen de omvangrijke portefeuille zijn Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel en natuurlijk Peugeot.

Laatstgenoemde heeft de laatste jaren behoorlijk wat vooruitgang geboekt op het gebied van elektrificatie van zijn aanbod, een terrein waarop Fiat Chrysler behoorlijk achterliep. De samenvoeging van beide ondernemingen is mede daarom positief. Fiat Chrysler kan profiteren van de progressie die Peugeot reeds heeft geboekt, en daarnaast passen beide bedrijven ook geografisch goed bij elkaar. Peugeot behaalde ten tijde van de fusie circa 90% van zijn winst in Europa, terwijl Fiat Chrysler het voornamelijk van Noord-Amerika moest hebben. De verdere investeringen in elektrificatie kunnen nu beter worden gespreid over het totale aanbod aan voertuigen van de combinatie.

Stellantis hanteert de doelstelling om tegen 2025 nog eens meer dan €30 mrd te hebben geïnvesteerd in elektrificatie. Daarbij is het bedrijf van plan om vijf batterijfabrieken op te zetten. Tegen 2030 dient 70% van de verkoop in Europa uit elektrische en/of hybride auto’s te bestaan. In de VS mikt Stellantis tegen die tijd op 40%.

De organisatie wordt geleid door Carlos Tavares, een zeer gerespecteerde bestuurder in de sector. Diens strategie is om de bestaande technieken uit te melken en tegelijkertijd de boot niet te missen op het gebied van elektrificatie. In tegenstelling tot verschillende andere autofabrikanten, heeft de groep met zijn verkopen weinig blootstelling aan China, een van de belangrijkste automarkten ter wereld. Dat is een nadeel aan een belegging in Stellantis.

Sterke punten daartegenover zijn het brede productaanbod, de hoge winstmarges op pick-up trucks in de VS en de synergievoordelen en schaalvoordelen die de fusie met zich mee zal brengen. Bij een geschatte k/w 2022 van slechts 4,4 is het aandeel Stellantis aantrekkelijk gewaardeerd. ‘Kopen’ is het advies.

Volkswagen

Volkswagen (VW) was ook in 2021 nog bezig met de afwikkeling van het dieselschandaal uit 2015. In dat jaar werd bekend dat het bedrijf op grote schaal had gesjoemeld met de emissietesten van zijn dieselauto’s. Dat heeft het bedrijf een hoop geld gekost. In de Verenigde Staten schikte VW al voor een bedrag van $20 mrd met de federale overheid, maar daarmee was de kous nog niet af. In november oordeelde het Amerikaanse Hooggerechtshof namelijk negatief over de lezing van de autobouwer dat lokale overheden individueel geen schadeclaims tegen het bedrijf meer mochten indienen na de schikking met de federale overheid. De totale schade van het dieselschandaal loopt daardoor hoger op. In december maakte VW al bekend een schikking te hebben getroffen met de staat Illinois voor $3,5 mln, geen schrikbarend hoog bedrag.

VW is vastbesloten een leidende rol te verwerven op het gebied van duurzame mobiliteit. Het bedrijf heeft de doelstelling om tegen 2025 marktleider te zijn op het gebied van elektrische auto’s en het bestuur verwacht dat de operationale marge stabiel blijft tijdens deze transitie. Op korte termijn heeft bedrijf last van het chiptekort, net als de concurrentie. VW toont echter aan hier goed mee om te kunnen gaan door, net als andere autobouwers, voorrang te gegeven aan de merken met de hoogste marges, in dit geval onder andere Audi en Porsche.

VW is de grootste autofabrikant van Europa en dat brengt schaalvoordelen met zich mee, zoals een betere spreiding van de kosten voor de transitie naar duurzame mobiliteit en de superieure geografische positionering. VW is wereldwijd actief en heeft ook blootstelling aan groeimarkten. Een nadeel van een belegging in VW is echter wel dat aandeelhouders door de jaren heen niet altijd zijn beschouwd als een belangrijke stakeholder. Ook heeft het bedrijf verschillende topmannen gehad die niet bekend stonden om hun transparantie en deugdelijk bestuur.

De huidige ceo, Herbert Diess, botst met regelmaat met vakbondsleiders, die behoorlijk wat invloed hebben. Dat zorgde het afgelopen jaar soms voor wat onzekerheid, iets waar beleggers niet van houden. Bij een geschatte k/w 2022 van 5,6 lijkt er echter behoorlijk wat pijn ingeprijsd. Het koopadvies op het preferente aandeel Volkswagen wordt herhaald.

Conclusie

Hoewel de autosector op korte termijn met flinke uitdagingen te kampen heeft, zoals het tekort aan chips, weten verschillende van de van oudsher toonaangevende bedrijven zich goed staande te houden. De omslag naar elektrisch rijden kan voor een belangrijke marktimpuls zorgen die, samen met de lage waardering van veel gevestigde namen in de autosector, een aantal mooie koopkansen oplevert.

KERNGEGEVENS AUTOBOUWERS
Aandeel beursw. omzet ’20 wpa ’20 wpa ’21(t) wpa ’22(t) k/w ’22(t) div. ’21 advies
Daimler €74,5 mrd €154,3 mrd € 4,54 € 11,44 € 11,09 6,3 6,6% kopen
VW €115,2 mrd €222,8 mrd € 17,83 € 27,64 € 31,80 5,6 4,0% kopen
BMW €58,3 mrd €99,0 mrd € 5,73 € 16,70 € 14,21 6,3 4,8% kopen
Stellantis €52,9 mrd €86,7 mrd € 1,17 € 3,46 € 3,77 4,4 5,1% kopen
Tesla $1094 mrd $31,5 mrd $2,24 $6,20 $7,85 139,9  – verkopen

En Tesla & co dan?


De elektrische auto is niet te stoppen en dat zorgt voor een hoop fantasie onder beleggers. Dankzij het succes van Tesla was 2021 het ideale moment voor nieuwe spelers om naar de beurs te gaan en dat deden verschillende partijen dan ook.

Rivian, een Amerikaanse producent van pick-up trucks en bestelwagens, heeft zodoende inmiddels een beurswaarde van €85 mrd, terwijl het bedrijf de komende jaren nog zeker niet winstgevend is. In heel 2021 zal het minder dan duizend voertuigen produceren. Daartegenover heeft het wel een bestelling van Amazon op zak voor 100.000 bestelwagens.

Een ander bedrijf in deze sector dat nog in de kinderschoenen staat, maar niettemin al een forse beurswaarde heeft ven €56,2 mrd, is Lucid Group. De onderneming is pas dit jaar gestart met de verkoop van elektrische auto’s en zal de komende jaren verlieslatend zijn.

Bij Tesla lopen beleggers ook flink voor de muziek uit. Bij een geschatte k/w 2022 van 140 is het aandeel Tesla geprijsd voor perfectie. De toenemende concurrentie, waardoor verlies van haar marktaandeel te verwachten is, en de hoge waardering zijn de voornaamste reden het verkoopadvies te herhalen, nadat we in 2020/2021 nog geruime tijd positief waren geweest over dit aandeel.

Rivian en Lucid Group, die geen deel uitmaken van onze Koerswijzer, zijn gelet op de torenhoge beurswaardes afgezet tegen het aantal auto’s dat ze produceren nog te speculatief om in te beleggen. Ik raad beleggers aan om zich afzijdig te houden.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ