Advieswijziging | InPost weet niet te overtuigen
Een summier persbericht van InPost bood alleen cijfers over het aantal afgeleverde pakketjes. De groei daarvan ligt in lijn met de in het derde kwartaal flink verlaagde range. Toch daalt de koers flink verder en triggers voor een omkering van deze trend zijn vooralsnog afwezig.
Record aantal pakketjes
InPost schermt met een recordaantal van 180 miljoen pakketjes dat het in het slotkwartaal van 2021 heeft afgeleverd. Dat zijn er maar liefst 71% meer dan een jaar terug. Dit aantal is echter wel inclusief de 50 miljoen stuks die zijn geleverd via het netwerk van Mondial Relay, het Franse bedrijf dat vorig jaar is overgenomen.
Op pro forma basis, alsof Mondial Relay heel vorig jaar ook in de cijfers zat, bedraagt de groei slechts 19% tot 151,3 miljoen pakketten. Bezien over het gehele jaar praten we over een pro forma aantal van 608,6 miljoen pakketten, 38% meer dan over 2020. Dit aantal past wel in de bij de derdekwartaalcijfers neerwaarts aangepaste range van 595-615 miljoen stuks.
InPost is zelf zeer te spreken over het feit dat het aantal kluisboxen, zogeheten Automated Parcel Machines (APM’s), wel boven de eigen reeds verhoogde range is uitgekomen. InPost bezat eind vorig jaar 20.367 APM’s, waar het uitging van 19.100 tot 19.600. Deze boxen zijn in totaal goed voor 2,64 miljoen afzonderlijke kluisjes, waarvan dan weer 2,4 miljoen stuks in thuisland Polen staan. Mondial Relay werkt veel minder met kluisboxen, maar met afhaalpunten en directe levering aan huis. Hier liggen de marges dan ook een stuk lager.
Aandeel InPost naar ‘houden’
Dat het aandeel InPost zo scherp daalde op het bericht (-11%) schrijf ik toe aan het gegeven dat het aantal pakketten per APM is gedaald en het ontbreken van enige duiding voor 2022 komt niet sterk over. Ik voorzie voor de komende jaren verdere terugloop van de omzetgroei tot 10-15% en daar hoort ook een lagere waardering bij.
De huidige koers van €9 geeft een koers-winstverhouding van 25, teruglopend tot circa 21 volgend jaar. Dat is gezien de lagere groei niet meer zo aantrekkelijk als eerder gedacht. Het advies gaat daarom terug van kopen naar houden. Wel blijft het een overnamekandidaat.
De schuldratio is gestegen tot 3. Tegelijkertijd zien we de concurrentie zich steeds sterker roeren in deze groeimarkt. InPost zal meer deals moeten sluiten met retailplatforms zoals het eveneens Poolse Allegro om zo de concurrentie voor te kunnen blijven en de groei niet te veel te zien inkrimpen.